Tuesday, November 27, 2012

ANAK

Sebelum anak lahir, perkara yang sering kita ungkap "semoga anak yang bakal lahir kelak akan sihat dan sempurna". Pabila anak lahir ,kita membesarkan mereka dengan penuh kasih sayang dan doa yang dipanjatkan setiap hari juga "semoga anak kita sihat sentiasa." Pabila kita melihat kesengsaraan kanak-kanak yang menderita, kita menjadi insaf dan simpati dan sentiasa bersyukur dengan kesihatan yang Allah berikan kepada anak kita. 

Tapi kadang-kadang kita lupa, dikalangan kita, di sekeliling kita, masih ramai juga yang mendapat ujian-ujian dari Allah setiap hari. Walaupun Allah hanya menurunkan demam sebagai ujian kepada anak kita, kita sebagai ibu bapa mula rasa gelisah. Berduyun-duyun doa kita panjatkan, pelbagai ubat kita usahakan semoga Allah melindungi anak kita, Sentiasa.

Bila anak kita sihat sentiasa kita jangan alpa, bahawasanya ujian dan dugaan Allah bukanlah sama. Setiap dugaan pasti berbeza. Anak kita sebaya, lahir pada tahun yang sama, minum susu yang sama, jantina juga sama, dan pengasuh juga orang yang sama pun, belum menjamin kesihatan mereka akan serupa.

Hari ini, anak saya selsema, esok lusa demam pula menjelma, genap hari ke lima Allah duga pula dengan athma. Jika tidak pada kakak, adik pulak yang kena. Walaupun setiap minggu diserang batuk dan athma, kita sebagai mama dan papa tetap tidak putus asa, berusaha mencari penawar, tidak lepas dengan ubat-ubatan dan sentiasa berjaga tanpa lena hanya untuk menjaga anak-anak yang tidak sesihat mana.

Kadang-kadang kita lupa, bila anak kita sihat sentiasa, kita samakan anak-anak kita dengan kanak-kanak lain yang lebih menderita. Penyakit bukan dipinta, dan ianya juga bukan sebagai satu alasan kepada kedua ibu bapa. Kesihatan anak bukan barang mainan ianya adalah keutamamaan. Hari ini Allah uji kita, esok lusa Allah mana tahu Allah uji orang lain pula. Hari ini kita gembira mana tahu esok lusa Allah tarik kebahagian kita.

Walaupun tidur tidak pernah lena, bersengkang mata menjaga mereka, menghabiskan ribuan ringgit hanya untuk mereka, tidak sekali pun ianya menjadi rungutan. Senyuman dan kesihatan mereka, kegembiraan mereka, hilai tawa mereka semuanya adalah kebahagian kita. 

Setiap hari, jika pulang dari kerja, senyuman mereka lah menjadi penawar setiap duka lara kita.

Monday, November 5, 2012

diet

mulai hari nie, aku akan start berdiet, diet karbohidrat, x mor makan nasi. Untuk setengah hari dah hampir berjaya! hahahaha...

aku nk diet 2 minggu je. Mane tau blh turun 5 kg dalam 2 minggu kan?

Thursday, November 1, 2012

PUTARAN DUNIA

Kat tempat keje aku nie, ade sorang manusia yang suke mengutuk orang. Orang tue tak kena, orang nie x buat keje, orang nie x cantik, orang nie x betul senang cite sume orang la x betul kat dunia nie. Mase aku baru-baru ditukarkan, aku pernah dimalukan depan ramai sangat orang. Tyme tue memang aku rasa sangat down sangat malu, sampai rasa nak berenti keje lah.

Aku pun pelik kenapa lah dia anti sangat ngan aku sampai dia boleh canang kat sume orang yang aku x boleh buat keje, padahal aku x pernah bekerja dengan dia pun. Kesian bos-bos aku yang dulu, teruk kena kutuk ngan hamba Allah nie. Aku memang x suke sangat ngan dia dulu. pandang muka dia pun aku tak nak. Tapi sekarang aku dah boleh terima kerana aku percaya satu hari nanti Allah akan balas setiap ape yang dia buat kat aku n orang keliling aku.

Allah tue maha besar kan! sikit-sikit dia diketepikan, baru lah dia rasa ape yang orang lain rasa. Baru lah dia tau Allah tue maha Adil dan Penyayang. Tyme dia kenakan ramai orang, dia x pernah fikir pun ape yang orang lain rasa. Sekarang nie bile ape yang berlaku terkena kat dia, baru dia sedar, dunia nie hanya sementara.

Kalau kita kat atas tak semestinya kita akan sentiasa di atas kan? Dunia berputar, keadaan juga berubah. Apa yang kita buat, Allah akan balas setimpalnya. X payah la nak megah sangat dengan kuasa yang kita ada. Sepuluh kali kita kutuk orang, 10 kali jugak la kutukan tue berbalik pada kita.

Selama dua tahun aku tabah mengharung segala kata cacian orang. Kalau korang kenal orang-orang kat tempat keje aku nie, mesti benda-benda buruk je yang korang akan dengar pasal aku. Mula-mula memang aku kesah. Kesah sangat. Lelama aku da lali, lali dengan segala kata-kata umpatan tentang diri aku.  Setiap hari aku cuma buat kerja aku, x peduli kata orang. Setiap orang buat silap kan. Kesilapan itu kita boleh perbaiki kan?  Siapa kita nak menghukum orang kan? Kat tempat aku nie memang ramai orang teraniya,hanya Allah yang lebih mengetahui.

Yang baik tue kan datangnya daripada Allah, yang buruk tue datang nya dari diri kita sendiri. Bukan dari orang lain So berhentilah menyalahkan orang lain kan?

Berakhir sudah sesi meluahkan perasaan. kesian pada orang-orang teraniya dan tidak berdaya.