Monday, January 21, 2013

Fitnah

Zaman serba canggih nie..fitnah makin berleluasa..kalau bukan melalui duduk bersembang berlonggok2 untuk mengumpat dan menfitnah..da banyak kot cara lain yang lebih cepat dan mudah..

Kadang-kadang aku sendiri x sangka..fitnah2 yang tersebar kadang- kadang x masuk akal..zaman sekarang nie wassapp n twiter  jd tempat yang paling mudah untuk sampai kan maklumat.

Perkara kecil diperbesarkan, yang pendek dipanjangkan,  yang koyak menjadi semakin rabak. Banyak sangat perkara di tokok tambah..

Kesian pada yang teraniaya.

Tuesday, January 15, 2013

Untuk Alya

Alya,
Bile mama tengok semua gambar-gambar alya mama rasa sedih. 
Cepat nya anak mama membesar.
Kehadiran Alya adalah sesuatu yang paling gembira dalam hidup mama. 
Tak dapat mama bayangkan kegembiraan dan kebahgiaan di saat kehadiran Alya. 
Dengan kepetahan dan setiap ragam Alya bukan mama sorang, malah seluruh ahli keluarga sayang kan Alya.

Mak long kata Alya mengada-ngada, nenek siti kata alya ciwek, Acu kata alya nakal, biar apa pun orang kata, mama tetap sayang Alya.
Biar anak mama suka menangis siang malam, biarpun anak mama minta berdukung walau sudah menjadi kakak, mama tetap sabar dan akan berikan Alya sepenuh perhatian. 
Atuk n Papa selalu cakap mama manjakan Alya sangat, bagi mama anak perempuan mestilah kena manja, kena belai-belai, takkan nak kena pukul n nak kena marah-marah hari-hari. 

Bila semakin Alya besar, Alya da pandai merajuk dan pandai memujuk. 
Bila mama menangis Alya yang tolong lap kan airmata mama. 
Bila mama sedih Alya datang dekat mama, peluk cium mama supaya mama senyum kembali. 
Alya pandai ambil hati mama. Alya x pernah makan sendiri sentiasa nak mama temankan. 
Alya tidur nak mama tepuk, alya suka bila mama menyanyi dan berzikir, tak pernah bosan walau sehari. Walaupun suara mama x sesedap mana, itulah hiburan kegemaran Alya sejak dari dalam rahim.

Alya, jadilah anak yang sempurna hendaknya.
Mama sayangkan Alya dengan sepenuh hati. 
Maafkan mama jika mama ada sakitkan Alya, marah Alya  atau terpukul Alya. 

Semoga Alya gembira dan bahagia selamanya.
Mama sayang Alya dunia dan Akhirat, Alya puteri kesayangan mama, pengarang jantung hati mama, pengubat duka lara mama. Semoga anak mama  membesar menjadi wanita yang sempurna.

Selamat hari lahir yang ke-3 untuk Alya.







Anak mama yang semakin cantik dan membesar!

Friday, January 11, 2013

Ehsan, Mei-mei dan Cikgu Jasmin.

Ramai da tahu kot,alya memang duduk dengan nenek sejak dari kecil. Alhamdulliah, walaupun duduk rumah nenek, Alya masih bijak seperti kanak-kanak lain yang bersekolah atau duduk di taska. Pandai menyanyi, pandai abc, pandai mengira, pandai baca doa makan, hampir2 menghafal doa lepas azan, dan banyak lagi perkara yang boleh Alya hafal walaupun belum mencecah umur 3 tahun.

Memandangkan 15hb Januari alya akan menganjak ke umur 3 tahun, dan setiap hari Alya akan merengek2 minta ke sekolah aku pun daftar kan Alya ke CIC untuk sesi orientasi.

Untuk hari pertama memang Alya gembira la sangat, coz aku yang hantar sendiri. Esoknya drama pun bermula, bila iqmal yang anta, mula lah dia menangis, x nak pergi sekolah, mengantuk dan bermacam-macam alasan. Hari ketiga, lagi banyak ragam. Memang iqmal tak boleh nak handle sendiri. Masuk hari ke empat kot, alya da mula x nak bersiap, menangis nak pegi rumah nenek, mengantuk la, tapi iqmal stiil jugak hantar ke sekolah. Masa balik je sekolah alya terus demam, malam tue pulak diserang athma...dekat seminggu alya x sihat. Akhirnya percubaan untuk Alya kesekolah terkubur begitu sahaja.

Aku tak la kecewa sangat kot, coz Alya sendiri yang nak ke sekolah. Disebabkan masalah kesihatan dia, aku pun da give up nak anta dia kat sekolah. Tunggu la tahun depan pulak! kita cuba lagi sekali.

Yang klaka nye, habis je persekolahan dihari pertama alya pun bercerita macam-macam perkara. dan semua  nya seronok-seronok belaka. Tapi tetiba keluar dua ayat yang memang buat aku terdiam!

Alya: "Mama! kat sekolah..Ehsan dengan Mei-mei x de pun. Cikgu Jasmin pun cuti!"

Dang!

bila aku fikir-fikir balik rupanya dia nak cari cikgu jasmin dan kawan-kawan dalam upin-ipin rupanya. Memang la tak de. Kesian anak aku.

Tue la akibat tengok upin-ipin hari-hari.


Thursday, January 10, 2013

BAHAN GURAUAN

Dalam dunia nie  benda-benda yang boleh di buat bahan jenaka memang banyak. Kalau kita layan maharaja lawak pun, benda gurau yang paling banyak diorang buat, tiru gaya orang, mengajuk orang, mengata orang dan itu lah realiti. Selalu kekurangan seseorang terutamanya, kita akan jadikan bahan jenaka yang paling sensasi. Sekali dua bila kita dengar memang rasa klaka, sampai pecah-pecah perut kita gelak. Ye la kan bukan kena batang hidung kita, cuba kena batang hidung kita mesti kita sentap. Kalau kena part kita, sekali dua,. tiga empat kali memang kita admit yang benda tue cuma gurau. Bila da setiap hari, setiap masa, macam kena hina pun ade kan? Tipu kalau sesiapa pun tak terasa kalau asyik dijadikan bahan gurauan.

Dulu kat sekolah ade sorang budak, hitam sangat, gemuk pulak tue. Kesian sangat, bila tyme sekolah, dugong pulak tengah glamor, semua orang panggil dia mie dugong. Semata-mata sebab rupa fizikal dia. Sume orang terutamanya rakan-rakan rapat dia mesti akan jadikan dia bahan lawak dan selalu dikaitkan dengan dugong. Mase belajar ade sorang minah nie, tak ingat  nama, jalan memang semacam, rupa bentuk posture kaki dia pun lain sangat, ramai pangil dia kaki retot. 

Kat tempat kerja aku pulak ade orang yang banyak sangat bulu. Pun dijadikan bahan lawak. Tak baik kan? Bukan diaorang minta dilahirkan macam tue. Tipu la kalau aku pun x pernah terbabit. Tapi aku cuba tak nak terbabit da benda-benda macam nie. 

Lagi satu yang aku perasan, da macam budaya kot kita suka bagi gelaran kat orang kan? contoh nya org tue jawa, kita pangil dia mat jawa. Bila orang tue macam sewel2 sikit perangai dia kita panggil dia mentol. Bila orang tue gemuk kita pangil dia Mok! Bila orang tue bergaya sentiasa kita panggil pulak dia YB. Macam-macam. Aku paling tak suka part nie. Dari dulu. Tolong lah jangan buat orang lain macam tue,. Kalau kena kat kita, anak-anak kita, kesian sangat. Bukan dia yang mintak jadi cam tue kot.

Entry pertama di tahun baru. Azam tahun baru mesti ramai yang nak berubah jadi lebih baik kan? Kita sama-sama sedang belajar. Belajar untuk berubah. Perkara pertama yang aku rase kita perlu ubah adalah berhenti merungut dan berhenti menghina.

Coz contoh-contoh kat atas tue makin kerap kita buat makin teruk jadinya. Lama-lama ia akan jadi salah satu bentuk penghinaan.

Selamat Berubah!