Wednesday, February 5, 2014

Astrocytoma (Kanser Otak) Kisah 1

Kalau tengok drama, nak matikan watak cepat, guna je skrip kanser otak, confirm pelakon mati cepat. Dulu, jalan cerita ini hanya jadi bahan gurau, hanya jadi bahan cerita. Bila kena pada ahli keluarga kita sendiri, baru kita faham, berapa sukarnya kita nak faham ape keadaan dia, macam mane nak rawat dia, kenapa jadi macam nie. 

Bak kata doktor, sakit kat tangan, paling kuat potong tangan abis cerita, sakit kat kaki potong kaki masih boleh hidup. Sakit kat otak? tak kan nak buang otak pulak kan?

Aku bukan doktor dan aku juga bukan pelajar perubatan. Bila orang keliling terkait dengan penyakit nie , tetiba aku rasa untuk ambil tahu, untuk mencari jawapan. Biasalah, istilah perubatan sukar sangat untuk aku paham. Banyak sangat aku kena rujuk. Ape yang aku paham hasil daripada google dan juga hasil dengar dari pakar dan cerita dari mulut ke mulut. Aku sekadar berkongsi ape yang aku tahu dan mungkin ade kesilapan fakta di dalam beberapa perkara.

 Kanser Astrocytoma biasanya boleh berlaku dalam kebanyakan bahagian-bahagian otak dan kadang-kadang wujud di saraf tunjang. kanser ini juga berupaya hidup di mana mana lokasi di dalam otak (CNS), Di sekitar hemisfera serebrum ia biasanya berlaku kepada orang dewasa dan kecenderungan untuk merebak adalah lebih tinggi. 

Hasil dari rujukan, kanser ini mempunyai 4 peringkat, peringkat I, II, III DAN IV. Selalunya semua peringkat kanser ini hanya lah di ubat melalui pembedahan, radioterapi dan kimoterapi bergantung kepada level tumor yang kita hidapi.

Walaubagaimanapun, kanser ini dijangka tidak akan boleh sembuh 100% dan penghidap mempunyai jangka hayat diantara 3 bulan hingga 7 tahun untuk hidup bergantung keadaan dan juga peringkat kanser yang dihidapi.

Entah, betul atau tidak, semunya ketentuan Allah. Kita boleh usaha untuk berubat, dan berdoa untuk sembuh. Aku yakin setiap penyakit ada ubatnya. 


No comments:

Post a Comment