Tuesday, December 20, 2011

pregnancy test.

lawak. 16 haribulan lepas genap eryna 4 bulan. Dalam 4 bulan tersebut aku hanye merase kedatangan haid sekali sahaja...bulan2 seterusnya aku belum lagi didatangi haid. Setiap kali bermulanya bulan baru mesti iqmal akn bertanya mengenai haid aku...hihih...tau takut..



ye la kn, mane la x takut...eryna dulu hadir tanpa dirancang...kang x pasal eryna pulak yg dapat adiq pulak kn. 2 hari lepas pulak aku asyik pening-pening dan rase mcm nk muntah...mcm serba x kena..dah pulak, x kn mengandung lagi kot? punye la suspen...semalam iqmal pn beli kn la pregnancy test untuk aku. Tak sempat smpai umah sendiri, kt umah emak juga aku buat test tersebut..preghhh..cuak giler rase hati.




lepas je dpt result terus tersenyum gembira. hihihii..keluar toilet buat muke suspen terus ckp kt iqmal..




"ha..padan muka da termengandung lagi.."




iqmal dgn muka panik pn terus sebut "biar betul....." dan dia pn bergegas amek pregnancy test kt aku n terus gelak...




hihih.....panik suami daku di situ..alhamdulillah..masih negatif....aku nie memang cuak lebih bab2 pregnant nie.....x mampu lagi rase nye nk jaga anak...hihihi...biar la dulu kn....anak dua nie pn da haru....lagi kn bertiga mau haru biru jadinya nanti.

Wednesday, December 7, 2011

anak bersepah-sepah.

eh.....mcm hampeh je tajuk n3 kali nie kn? pehal pulak anak blh sepah-sepah plk kn. 2 hari lepas ade short conversation with my bff, lebih kurang gini la skrip nye...







bff: ko g langkawi x bwk ank kau ke?




me: bawak.aku bwk alya sorang je.....ryna mak mentua aku bawa balik s.alam.




bff: what???? pesal sorang ke hulu sorang ke hilir, sepah-sepah ank kau, x baik tau...sian dier.kecik2 da kena tinggal-tinggal.




lebih kurang mcm tuh la ayat dier. Sebenarnye bkn bff aku sorang je yang mempertikaikan tentang isu nie. ye la tergamaknye hati aku tinggalkan ryna kt umah mil kn, sedangkan aku bergembira kt langkawi....




Untuk pengetahuan la, aku ke langkawi pade hari khamis 2 minggu lepas n pulang ke rumah selasa pagi berikutnya. Lebih kurang 5 mlm la aku meninggalkan ank2 aku atas urusan kerja. Oleh kerana pada hari sabtunye family iqmal ade kenduri di Alor Setar, dgn jasa baik mil...kedua org ank dan suami semua dgn rela hati mengfollow utk menghadiri kenduri tersebut...n selesai saja kenduri, iqmal n alya pn bergerak ke langkawi utk berjimba sambil bekerja bersama-sama aku...manakala ryna pula di bawak balik ke S.Alam...mcm tu la kisahnya...




isu nye sekarang kenapa ank ditinggalkan bersepah2 n bukan dikumpulkan secara berjemaah???




itu la masalah aku ngan iqmal sekarang. Setiap kali nk keluar utk membeli barang, ke shoping kompleks, g kenduri kahwin n perancangan utk bercuti pn ayat yang terpancul dari mulut iqmal adalah.." nk bawak ank dua-dua ke?"




kalau jawapan aku yea..pasti akn kelihatan riak2 stress di muka iqmal, dan kalau aku jawap tinggalkan sorang kt umah mak mesti riak2 hapy tue ade kt muka iqmal....





Mcm tuh la....sebenarnye aku nie memang x penah tinggalkan alya mase dier sorang2 dulu kt umah mk atau umah sesiapa kalau nk g mane pn, mesti aku akn bawak kehulu-kehilir. Sejak kelahiran alya, aktiviti luar pn makin kurang. Hendak g shoping kompleks sume mesti pilih week day atau tgh2 bulan, atau weekend seawal pagi...ye la..tyme tuh memang x ramai org kn....tp sekarang perkara sebalik nye berlaku..sejak ade ryna ......aktiviti luar mkin teruk...aku jarang sekali keluar...mkn kt luar....x g shoping kompleks atau ke mane pn la.....aku ngan iqmal masih blm pandai menyesuaikan diri wlpn umur ryna hampir menjangkau 4 bulan.




pernah sekali pergi ke carefour berempat....di awal 15 minit yang pertama....keadaan semua berlaku dgn normal...seorang duduk di atas troli...seorang tidur di dlm stroller......15 minit berlalu...alya suda mula mahu berdukung... iqmal pn terpakse dukung alya n tolak troli mengunakan sebelah tangan.aku pula...masih menolak stroller ryna n pilih2 barang yang ingin dibeli....x smpi setengah jam..ryna pula merengek minta di angkat....





masalah bermula disitu.....sape pulak yg nk tolak stroller kalau aku dukung ryna......babak-babak drama pn bermula...bila kakak menangis adik pn menangis sama.......sesi pujuk -memujuk pn berlaku......last2 masing-masing cuma duduk setempat sambil memujuk ank supaya berhenti menangis...nk x nk terpakse pulak aku dukung ryna n tolak stroller juga....nasib baik la x lame kemudian ryna nk baring dlm stroller semula ....cepat2 la aku ngan iqmal ambil barang2 n terus menuju ke kaunter pembayaran....fuhh...lepas satu dugaan di situ.....





kalau pergi mkn diluar pn begitu.....masing2 kena handle ank sorang satu....dulu alya sorang blh la mkn secara bergilir....tp sekarang giliran suda tidak ade...hanye mkn ape yg sempat dgn cepat......alya blh duduk ngan elok dlm mase 15 minit awal je..selebihnye nanti mula la mengacau sume benda di atas meja n mengetuk2 sudu di atas pinggan.....x ke bising bunyi nya...





selepas dua 3 kali percubaan aku ngan iqmal buat..n kami masih blm boleh handle ank2 dgn baik... so keputusan yg kami buat adelah mkn di rumah dan membeli barang di 99 speedmart...tidak ade lagi jln2 santai di carefour atau tesco...atau bershoping sakan di jj atau sunway pyramid......duduk rumah diam2.. kalau da borink sgt...g la rumah mak utk menghilangkan kebosanan.






sebab tuh la ank2 aku sepah2.......aku masih x blh handle ank dua..iqmal pulak kesabarannya masih senipis kulit bawang...sekali tiup pasti terkoyak...so nk x nk kadang2 aku tinggalkan juga ryna utk ke kenduri kahwin atau rutin-rutin terdesak. bukan aku x kesian....hati memang terasa berat..tp ape cara yang aku blh buat..kalau x minta bantuan mak dan ayah kn..aku bukan ade maid utk di bawa kehulu kehilir...hanya itu yang aku mampu sekarang....tunggu lah...mungkin selepas umur alya genap 2 tahun dier suda tidak mahu berdukung..tyme tue mungkin aku sudah blh bawak dua2 ank aku kemana saja yang aku suke kn....satu hari.....pasti...n aku sangat pasti..yang aku dan iqmal blh handle kedua orang ank -ank aku nanti....insyaalah...















mase nie aku keluar ke jj berdua dgn alya..n ryna ditinggalkan di rumah emak..













di rumah nenek pula ryna masih tersenyum gembira wlpn ditinggalkan oleh mamanye yg kejam..sian ank mama.....

Thursday, December 1, 2011

header...

sejak kebelakangan nie..sibuk rase nye....selepas berhari2 bekerja & bergumbira di langkawi..smlm br msk ofis semula....pas tuh dgn mase yg x berapa nk ade gatal2 usik setting blog sane sini..last2 ter remove header yg sedia ade...so setakat hari nie..pki dulu la header yg ntah ape2 tuh kn.....x fit in pn dlm column dier..x dan lg nk betulkan sume.....ntah bile pulak nk buat yg lain lagi.....iskh...tunggu esk kot..ari jumaat selalunye free sikit...

Wednesday, November 23, 2011

LANGKAWI.

esok akn ke langkawi...hari selasa pagi br smpi umah....mcm2 rase ade dlm hati...seronok ade..x best ade...takut ade...risau ade...mcm2 la perasaan yg x terkawal...mcm mane la ank2 aku nanti kn..kalau ade emak x de la risau sgt...nie mak n mil dedua x de.....iqmal kena jage anak-anak dara sorang-sorang...blh kah? boleh ke handle nie..bile ade aku pn iqmal ngan alya asyik bergaduh..nie kn pulak aku x de...heh..memang x blh nak caye...

ade sesape sudi nk tlg jg ank2 aku ngan iqmal x?

Monday, November 21, 2011

40 hari lagi...

lagi 40 hari aku akn ditransfer ke bahagian lain...baru setahun lebih berjinak2 semula ke dunia designing....da kena transfer lagi..letih asyik bertukar kerja...so hari2 terakhir di bhgn rekaan nie, perasaan malas da berjoget2 dlm hati.....pagi nie ramai yg sibuk mengurus kerja2 ujung tahun n aku pulak duk smbil2 layan blog cst production seronok tgk video prewedding org....teringat zaman2 bercinta n baru kawin dulu...... sesape yang nk layan juga...jop tgk.. http://cstproduction.blogspot.com/

Thursday, November 17, 2011

Eryna Safiya Mohd Iqmal

2 hari selepas eryna dilahirkan

Semalam genap 3 bulan kelahiran Eryna Safiya....rasenye blm pernah lg membuat ape2 n3 tentang eryna...alhamdullilah...eryna dilahir kan sgt sempurna, sihat tubuh badan dan membuatkan keluarga kami semakin bahagia....tekanan 30 hari yang pertama selepas kelahiran eryna sedikit sebanyak telah berkurang dan kami sekeluarga sgt gembira dgn kelahiran eryna...terutamanya alya....alya sgt2 sayang eryna dan x blh nk berenggang....kalau adik nangis alya la yg akan menjadi org pertama utk memujuk adiknya....siap dengan dodoi bagai......kadang2 berselawat smbil tepuk2....kadang2 sambil tepuk adik alya akn sebut
"adik...jgn nangis diq...kakak ade..."

kadang2 nk tergelak ade...nk nangis pn ade...baik sungguh hati alya sebagai kakak...tp yg kesiannya...bile da ade adik nie..susah sikit la nk bagi alya faham tentang barang kt umah tue..yang mane alya punye...yang mane eryna punye...sebab semua barang yg aku beli utk eryna alya igt barang dier..nk kena rebut2 juga la bile adiq da mule menangis....mcm2 gelagat ank2 dara aku nie ha....makin hari makin bahagia....makin sempurna rasenye.......

iskh...rasenye nk cite psl eryna tp asyik duk cite psl alya juga kn....hihihih ..tuh la dier pengarang jantung aku...memang x blh nk ditukar ganti....

rasenye x yh cite byk2 la...kite tgk gmbr je untuk n3 kali nie k...


mase nie eryna da nk msk 2 bulan.....hihih...comel je muka...tyme nie eryna tgh mengenangkan nasib diri yang asyik dibuli oleh kakaknye sendiri

eryna semakin hari semakin membulat...berat pn semakin meningkat....sekarang mungkin sudah mencecah 5.5 kg...

eryna sebelum dimandikan..hihi...sempat juga aku snap gmbr....comel betul buah hati pengarang jantung aku....

nie la dier....ank2 dara aku....kakak sayang adik....sorang kurus...sorang bulat.....mata pn sorang sepet...sorang bulat...hidung pn lain..sorang hidung mancung sorang hidung kemek...sorang gelap..sorang cerah....mulut je same...dedua ikut mama.....muncung memanjang...

tgk tgn eryna tuh......tembam2 kn....hasil penyusuan ibu tuh...




eh..eh.....tersesat pulak gmbr alya..hihih.....latest pic alya.....da besar da ank mama sorang nie.....

nie pn latest pic eryna....masuk 3 bulan....makin besar...makin sihat.....makin cantik...hahahaha...mcm mama...hihihi



Friday, November 11, 2011

hari ini.

sejak sekian lama tidak membuat ape2 n3 disini...hari nie pula tergerak hati utk menulis sesuatu..merata2 di status fb ramai yang menaip tentang 11.11.11....iye hari nie mungkin tarikh yang begitu cantik n mungkin akan menjadi tarikh keramat utk seseorang......siapa tahu kn, mungkin tarikh ini akn mengubah nasib seseorang. Mengenangkan hari ini hati aku menjadi sayu....entah kenapa...walaupn kami tidak serapat mana bila terlintas sahaja difikiran hati aku sentiasa tidak keruan dan air mata aku akn sentiasa bergenang.....
10 hari yg lalu yakni 1.11.11 adalah tarikh bahagia bagi seorang rakan yang selamat diijabkabul kan pada jam 11 pagi dan dikelilingi oleh keluarga terdekat dan kami sebagai rakan terdekat turut hadir..dgn bantuan suami aku sendiri akhirnya percintaan mereka yg penuh onak & duri berjaya dimetrai dengan 4 kali lafaz....bkn semudah mana kn utk berumahtangga... bukan semudah mana juga utk dijab kabulkan....wlpn sehebat mana seorang lelaki...setenang mane seorang mempelai...jika goyah keyakinan pasti menjadikan hari bahgia itu sesuatu yang tidak ingin diulang....
hari ini....aku sendiri tidak tahu masa yg tepat....sang arjuna yg telah diijabkabulkan itu bakal menjadi mempelai sekali lagi....indahnya dunia dan bahagiakah diri dalam masa 10 hari sang arjuna itu akan mengalami proses pernikahan buat kali kedua....ironi nya...ia bukanlah bersama dengan si dara yang sama.....siapa tahukn...nasib seseorang sentisa tidak sama dgn nasib org lain...hari ini...rakan yang telah bernikah pada 1.11.11 akan dimadukan.....pedih nya hati....aku sentiasa membayangkan sanggupkah aku utk dimadukan selepas 10 hari pernikahan...tabahkah aku utk menurunkan tandatangan utk dimadukan...tenangkah aku utk menunggu detik2 pernikahan sumi aku sendiri......ya Allah moge aku dijauhkan dari segala musibah dimuka bumi ini....
wlpn ape pn yang terjadi hari ini...walau seperit mane kehidupan yang mereka akn alami selepas ini..mungkin masih ada bahagia untuk mereka....setiap sesuatu yg terjadi itu adalah dengan izin Allah...dan Allah hanya menguji hambanya yang layak...aku sebagai rakan hanya mampu berdoa semoga pernikahan mereka akan dirahmati dan perkahwinan akan sentiasa dilindungi oleh Allah...


"untuk kalian bertiga..aku doakan yang kalian akan sama-sama bertemu dgn kebahgiaan yang dicari selama ini....untuk si isteri..moge payung emas yang sentiasa disebut itu akn benar2 mengiri kalian dihari akhirat kelak..."



masih teringat saat-saat pertama mencium tangan suami selepas majlis pernikahan....selepas detik itu....ape yg pasti kebahagiaan pasti bertandang dan ianya adalah seiring dengan segala kedukaan....sanggupkah aku menjadi saksi tgn suami aku dicium oleh perempuan lain yang juga akn bergelar si isteri....hohoi......beremosi pulak aku dipagi jumaat...11.11.11...pasti sentiasa menjadi ingatan.....


Thursday, September 22, 2011

ketabahan hati seorang ibu.

selepas menjadi ibu kepada 2 org cahaya mata...aku menjadi semakin kagum kepada ibu2 yg boleh membesarkan ank2 yg ramai dgn penuh ketabahan...aku kadang2 terfikir mcm mane mak2 kite boleh sabar membesar kn kite adik beradik yg ramai dgn pelbagai kerenah & ragam sejak dari bayi hingga ke dewasa....
aku sendiri sejak beranak 2 sifat sabar yg ade dlm diri semakin menebal......iye ank2 aku bkn yg jenis menangis x tentu hala n tidak byk perangai...tp ye lah menjaga ank2 dara yg masih kecil memang akn menguji kesabaran kerana sifat manja yg sedia terbentuk dlm diri ank2 perempuan n perlukan sentiasa perhatian dr kite kandangkala membuatkn diri aku tercabar dgn hasutan2 syaitan n nafsu amarah yg tidak terkawal...hanya kasih sayang dlm diri membuatkan aku makin tabah dari sehari ke sehari utk membesarkan ank2 aku..

apabila sudah beranak 2 segala rutin hidup semasa ank seorang harus berubah sama sekali..tidak ade lagi jadual ank tidur aku pn tidur sama.. tidak ade lagi masa goyang2 kaki tgk tv....tidak ade lagi masa menghadap mknan dgn sepenuh hati...n jgn mimpi la nk keluar rumah lebih dari sejam sehari...semua perkara perlu di buat dgn cepat...kalau tidak si kakak mungkin tidak bersarapan & hanya mkn sehari sekali...si adik pula tidak mandi hingga tengahari....

bukan senang utk aku menyesuaikn diri.......wlpn masih belum pulang ke rumah sendiri n masih menghabiskn cuti di rumah emak...tp aku cuba utk menguruskan ank2 ank aku sendiri.....yg pasti bila aku cuba menguruskan semuanya sendiri....da tentu segala benda menjadi sgt lambat...setiap mlm si adik tidak tidur sehingga jam 6 pagi....so aku hanya akn mula tidur dari jam 6.30 hingga 9.00 pagi....masa tidur yg kurang dari 3 jam sehari tue kadangkala membuat kn aku hilang pertimbangan terhadap ank2 dan suami....kadangkala mula rase sakit hati bile suami sendiri sedang tidur sedangkan kite bersengkang mata tersenguk2 menjaga ank......kadangkala mula rase sakit hati kerana ank yg didodoi masih merengek x berenti.....

ape yg pasti setiap hari adalah hari baru utk diri aku...setiap hari aku cuba mengawal sifat marah...membuang rase sakit hati..menanam sifat sabar ..dan membentuk keikhlasan seluasnya dlm diri aku...menjaga ank bukan semudah yg disangka kn.....mase beranak rase sakit nye hanya datang sekali..manakala membesarkn ank setiap kesakitan n kesusahan perlu ditelan berkali-kali...moge aku makin tabah dan dapat membesarkan ank2 aku hingga sempurna....

ank adalah nyawa kita jadi setiap detik bersama pasti dihargai sentiasa.....
mama sayang kamu berdua....

Monday, August 22, 2011

edisi selepas beranak 2

alhamdulliah...selepas 7 hari kelahiran permata hati ke 2 sempat juga aku berbloging hari ini...mcm2 kisah mau updates....mau cerita pasal alya yg susah nk terima adik .....nk cerita tentang saat2 kelahiran ERYNA SAFIYA.......nk cerita tentang mood raya....nk cerita pasal bersalin di hospital cantik tp aku menanggung sakit smpi sekarang...mcm2 la....tp x sempat rasenya nk bercerita semua....

buka blog hari nie terus buka blog hannah johary n yaya coz rindu sgt nk bace sume cerita dia...hahaha...akhirnya habis juga baca...itu je yg sempat tuk hari nie..mungkin esok2 lusa aku da sempat tuk berblogging seperti biasa....

bile suda beranak dua hidup mula jadi huru hara....seorang menangis...seorang merengek..seorang mau menyusu...seorang mau berdukung...kepala pn naik serabut...bila suami terkasar sedikit mula la menitis air mata....tgk alya yg seperti suda terpinggir..mengalir lagi air mata...air mata menjadi sangat murah utk 7 hari ini....hati emak menjadi risau takut ank nye meroyan pulak nanti....nasib la kesabaran n keimanan masih berbaki dlm hati.....tabahkn juga hati menyusukn ank dgn linangan airmata sambil tangan sebelah menepuk si kakak supaya dapat tidur bersama....memang sukar utk menjaga 2 ank kecil semasa kite berpantang n berpantang kali nie sangat berbeza dari sebelumnya.......
kondisi badan kali nie sgt teruk rase nye.....bersalin yg dulu abis bersalin selepas 3 hari suda rase sihat n rase boleh bawa kereta..bersalin kali ini wlpn suda 7 hari kesan jahitan di bawah itu masih terasa perit......jln masih terkepit2.....rase tertekan gile dgn segala rase sakit yg x terduga itu....bf baby pn perut rase memulas2.....x tau kenapa......hendak atau tidak terpaksa juga tabahkan hati n menahan rase sakit n berhati2 gile bila mau bergerak....

owh ank saye blm didaftarkan lagi.....esk suda masuk hari ke- 8...mesti pakse iqmal utk g daftar baby...kesian eryna sebab masih blm jadi warga negara.....

kepada sesiapa yg masih blm tahu...saya suda selamat bersalin pada 16 ogos yg lepas jam 9.15 mlm di DEMC specialist Hospital. Eryna Safiya Binti Mohd Iqmal dilahirkan seberat 3.2 kg sepanjang 53 cm dan dilahirkan secara normal. tp saya tidak suke semasa hari kelahiran itu..hahahah......n3 caca merba....da lame x berbloging...x pndai rase nk susun cerita......


Friday, August 12, 2011

39 minggu

suda 39 minggu kandungan...dan alhamdulillah aku masih mampu utk berpuasa....meski pn ade terponteng 4 hari...tp aku amat bersyukur aku masih berdaya menghabiskn setiap hari puasa2 yg aku lalui wlpn kadangkala aku berbuka ketika jam sudah mencecah 4 petang....itu kerana aku terlalu risau kerana baby tidak bergerak langsung didlm perut atau bibir aku tetiba berdarah mungkin kerana dihidrat...aku bersyukur kerana di akhir kandungan nie aku berpuasa diketika aku sudah mengambil cuti dan tidak bekerja...so tidak ade terkejar2 kesesakan jln raya n tidak perlu memerah idea utk menyiapkan design2 yg diarahkan...aku melalui hari2 terakhir mengandung dgn penuh keselesaan di rumah....hanya melayan alya golek2 di atas tilam...hanya membuat kerja2 rumah yg simple n mane yg terdaya sahaja.....rutin setiap pagi sekarang adalah menyiapkan sahur utk iqmal tidak kira pd jam 3 atau 4 pagi kerana ibu mengandung mcm aku da x blh tido mlm sekarang.....satu badan rasa sakit......

lg 4 hari adalah due date aku....hati sentiasa risau kerana baby masih blm mau keluar....mungkin ade org yg masih tertanya2 aku da bersalin ke blm kn....nmpk nya baby aku gembira duk dlm perut tuk mkn pelbagai juadah berbuka n masih selesa berjln2 bersama aku.....menurut doc....kalau isnin nie iaitu 15 hb aku masih blm bersalin makanya aku akn dibersalinkn pada khamis depan......aku akn di induce....ape rase induce eh...sakit ke.....byk kes besalin pakse2 nie susah juga kn....hati mula risau..harap sgt aku akn bersalin normal nanti...baby sekarang suda mencecah 3.2 kilo...harus merana aku nanti tuk meneran keluarkan ank aku ti kn...aku harap sgt ank aku x kn sebesar mane......seriau rase...kalau da besalin nanti harus aku updates kt blog lagi nanti.....

Wednesday, July 27, 2011

pregnancy & ramadhan

cuba jeling2 tickers di sebelah tue.. perasan x.....aku da pregnant 37 minggu & 2 hari yea kwn2...smlm sakit constraction yg aku takut sangat2 tetiba je menyerang secara mild2 jea semasa hari checkup...x psl dpt mc n dpt penangan percuma dari doc....sedang doc ralit duk scan2...doc tetiba duk rase mcm ade constraction...dgn muke manis terus sebut... " buka seluar yea...kite nk check ade bukaan x....."


hadoi..punye la berderau darah aku...rase mcm blm bersedia nk redah lagi sekali pengalaman ngeri mcm nk tercabut nyawa....mase duk sibuk buka seluar terus berdoa dlm hati berkali2 jgn la ade bukaan coz aku x bersedia lg nk bersalin...tyme tuh Allah je la tau perasaan aku.....iqmal lk blh sengih2 je tgk muke aku..x membantu langsung...hahahah.....




nasib doa aku dimakbulkan Allah....aku masih x de bukaan....so peluang pusrawi utk masukkan aku dlm wad memang x berhasil la....lg pn aku x nk bersalin kt pusrawi...aku da register pn kt DEMC.....lg pn aku memang blm sangat bersedia nk bersalin coz aku duk teringin nk rase suasana puase, masih terasa mau berterawih, nk membeli juadah di pasar ramadhan, nk beli rendang tok n ketupat palas.....kalau aku bersalin minggu nie x merasa la aku sume benda tuh kn.....





hari nie aku masih bekerja seperti biasa....n hari nie juga aku telah berjaya menghantar borang permohonan cuti selama 3 bulan..harap2 bos aku akn luluskan la cuti aku tuh nanti...aku da x larat nk g kerja coz setiap mlm da x blh nk tdo..lg pn kali nie kaki tgn aku abis sume bengkak......bengkak kaki aku menyusut mase aku berbaring jea..bile aku berjaln n duduk kt kerusi seharian mesti membengkak semula....nk sarung sandal pn x muat...


ramadhan tahun nie mesti sgt berbeza dari sebelumnya.....tahun nie tahun pertama aku akn menyediakn juadah bersahur & berbuka tuk iqmal.......berbuka aku x risau sgt coz pasar ramadhan byk...tp bersahur tue yg aku takut sikit....x kn la iqmal x bersahur pula kn...sian suami tercinta aku tue nanti....biarla aku dpt merasa sehari 2 pn menyediakan sahur tuk iqmal sebelum aku bersalin...aku harap sgt yg aku akn dpt peluang tue....mesti mcm syahdu2 pagi2 hari aku da bgn masak nasi sume kn...masih x dpt nk bayang kn lagi..larat ke aku berpuase nanti...coz aku nk juga cuba berpuase......niat tue penting kn..kalau ape yg kite niat baik..insyaalah akn dimakbulkan...


mesti ade org yg rindu nk tgk rupe aku yg paling terkini kn...(hihihi....gile perasan) aku semakin mengembang dan mengembang sehingga berat mencecah 71 kg sekarang...baby aku sentiasa sihat pula telah memcecah berat sebyk 2.8 kg....insyallah masa due nanti berat baby surely akn 3 kilo lebih juga kn.....moge2 aku akn bersalin normal je nanti....x de la guna duit byk sgt kn....gatai2 g register sepital swasta....sekali kena operate smpi 10 k ti..mati lk aku nk perabih sume duit yg ado....x psl kena pinjam duit kt pa ma plk ti...harap2 sume nye dipermudah kn....




nie la rupa aku sekarang.....saje nk tepek tuk buat kenangan diri sendiri juga....








mengembang dgn jaya nye sebyk 360 darjah tanpa penyesalan....mood mengandung sekarang adalah sgt takut utk bersalin & gembira coz nk tambah baby lagi...hoyaaaa......taun nie mkin byk la duit raya aku blh colect kn?


Monday, July 18, 2011

Breast pump.

rase nye mahu menginvestkn duit yg x berapa nk ado ini utk membeli breast pump. duk tgk o9 mcm2 brand ade..tp yg mane yg okey eh......x reti la...coz x de family yg begitu mem breast feed... mase alya dulu beli pump bateri sakit sgt...last2 pki pump manual je...tp penat la...kali nie igt nk beli breast pump yg elektrik n x sakit n berbaloi...mane la tau blh jimatkn duit tuk beli susu kn....lg pn bercita2 besar nk bagi minum susu badan smpi ke umur 2 tahun...wlpn pengalaman dulu susu x berapa nk ade..tp masih rase n cuba juga...rase nye patut ke beli sekarang atau tunggu da deliver nanti tgk susu ade ke tidak...baru beli breast pump eh?


yg mane okey eh... event, madela atau spectra?

Friday, July 15, 2011

alya n perkembangan baby

hari nie genap umur alya setahun dan 6 bulan....menjelang setahun 7 bulan alya akn dikurniakan seorang adik pula...insyaallah......hati kadang kala naik risau dgn penerimaan alya kelak coz sekarang nie biler mintak alya sayang adiq..alya akn naik marah...terus puk puk perut aku dgn tgn dier......buat reaction mcm x suke...memula dulu alya ok je..siap blh cium2 perut bagai....tp mkin dekat due nie...mkin risau hati coz rase mcm alya x bersedia.....mcm alya x blh nk terima...alya pn jadi mkin manja..nk tdo bawah ketiak..asyik bergayut kt kaki minta dukung..setiap pagi bile nk pg keje pulak mesti alya akn menangis beriya2........x tau kenapa...mungkin alya da dpt rase yg dier akn berkongsi kasih kot...sian ank mama......maafkn mama sayang......x sempat alya nk bermanja dgn aku lama2 mcm ank org lain..x smpi 2 tahun da kena blaja berkongsi segala benda...








yg paling klaka nye bile aku mengaduh perut sakit or kaki tgh krem..alya yg akn nangis dulu....x blh langsung tgk aku buat muka sakit..mesti alya terus emo.....bijak betul dier sekarang.......sekarang nie aku duk sibuk mengajar alya sebut sesuatu dengan menggunakan ayat...sebab kalau sebut perkataan tuh insyaalh la..da pandai sgt la....tp bile bab guna ayat tuh alya masih blm berapa nk pandai.....so sekarang nie pelan2 train alya guna ayat2 simple.....




cerita terbaru tentang baby pula...berat baby sekarang sudah mencecah 2.5 kg diusia kandungan mencecah 36 minggu..aku da masuk zon stand by da nie..takut terbesalin awl kn........n berat aku pula sudah menganjak ke angka 70...besarkn aku..hahahahah....mkin merayap rasenye...da x blh nk drive sgt...x blh bergerak laju2....jln2 shopink pn paling lama sejam...lebih dari sejam rase mcm nk pitam...duduk dlm kete pn selalu kena baring....dasyat betul penangan mengandung kali nie.....mcm2 rase.....




kelmarin iqmal berjaya menyudahkan beberapa siri membasuh segala kain baju dan selimut utk baby baru nanti.....so turn aku cuma kena lipat2 nk pilih2 masuk dlm beg n siap2 kemas dlm drawer....kali nie punye pregnancy byk juga yg aku blh jimat coz barang alya byk lagi yg masih elok....x perlu diganti....tp kalau keluar ank leleaki kesian la plk coz kebanyakannya sumer peralatan berwarna pink..aku harap sgt jantina yg ditunjukkan melalui mesin scan akn tepat la hendaknya...kalau tidak mengagau la iqmal nk kena cari baju2 baru utk baby boy kelak....




harapan aku sumer nye akn dipermudahkan..nie la doa aku setiap hari..aku juga harap sgt yg alya x kn ade rase cemburu yg melampau nanti....x pndai lagi nk fikir mcm mane nk handle 2 ank nanti kn......aku masih belum bersedia rasenya....

Thursday, July 14, 2011

amelda rosmila

masa mengandungkn alya..aku siap tampal gmbr dier kt partition meja aku...hari2 aku tgk..mane tau terkenan......bile alya lahir n makin membesar rupa memang x de la nk sama kn...tp senyum manja gedix2 tuh memang lekat la kot....






hari nie bile aku mengandung kn ank kedua....dtg pulak minah nie kt opis aku..ade depan mata.....cantik giler....manja je rase wlpn dier cuma hai...lambai2 tangan......sopan je artis melayu zaman sekarang yea....rase mcm nk suruh dier baring je tuk aku langkah coz org tua2 kata kalau kite nk terkenan kn sesuatu tue langkah je org tuh..insyaalalh ank kite akn ngikut.....hahah...rase patut x aku langkah si amelia nie......baik aku buat keputusan cepat sebelum dier balik kn....






:- tp aku lebih prefer rupa fazura..hahaha...hahahah...giler demand......kalau la blh pilih2 nk rupa sape kn...



Friday, July 8, 2011

epidural.

smlm g checkup kt demc...doc memang tip top...baik n bagus giler...x penah jumpe doc sebaik n selembut itu....bak kate iqmal..kalau tyme sakit nie terus blh baik...memang baik....tp yg x best nye servis dier memang mcm x best...x sebagus kpj n pusrawi..mcm berterabur...padehal bkn ade org pn....appoinment kul 12 tp kul 1.30 baru smpi turn aku kot...kalau gitu baik x yg buat appoinment ye x?atau aku yg ngengade cerewet....


hahahah...sebenarnye aku x larat nk duduk lelame...aku da x larat.....smlm mase checkup doc ade tanye tentang pengalaman bersalin yg dulu.......ade x aku amik epidural.....aku ckp la aku nk amik tp x sempat nk amik bukaan da 8 cm.....nasib juga x amik kn..kalau tidak terbang 700 hinggit...atas nasihat doc semalm....dier suh aku decide siap2 awal2...sama ada nk amik epidural atau tidak.......aku pn x blh nk buat keputusan lagi...ye la...bile tyme sakit nanti baru la aku blh decide kn.....blh tahan ke tidak sakit tuh...tp seriusly memang masih teringat2 sakit besalin yg lepas smpai sekarang n x pasal2 lagi sebulan nk kena redah semula.....so perlu ke amik epidural nie eh...org kate nanti ade effect sakit belakang betul ke? x sempat lg nk google...

Thursday, June 30, 2011

28 tahun.

hari nie hari lahir aku. senang nk cite bile setiap kali hari lahir aku dtg aku memang selalu harapkan benda2 surprise dr org yg aku sayang. masa aku blm kawin dulu sebelum aku berumur 20 tahun.....jarang sekali mk abh aku nk terlupa beli kn ape2 pn tuk aku biarpn hanya sepotong kek mesti mk abh aku akn igt..kalau diorang lupe pn mesti kakak aku nan satu tuh akn belikn....start aku da bekerja sume tuh da x de da....hari lahir aku mcm biasa2 je.....x de ape2 yg best pn....x de ape yg aku blh igt pn...




sekarang nie lagi la....suami aku nan satu itu memang kurang perasaan seperti kebiasaan. aku bg hint byk mane pn pade hari sebelum2 nye pn x de makne nye suami aku nk amik port pn.buat x tau je.....aku kalau nk amik hati memang da terasa hati....tp da nk lali kot.....setiap tahun pn da memang cm tuh...da jadi sebati......da tau da ape akn jadi.....so x yah la nk mengada2 n tergedik2 berangan candle light dinner bagai. memang tinggal harapan.....simpan je la segala niat nk merajuk atau mogok tuh dlm hati.....bukan ade sape nk layan....baik layan perasaan sendiri.....kalau nk mengeluh2 nk sedih2...nk marah2 pn buat tambah dosa....x psl amik tiket kelas satu terus masuk neraka.




okay abaikan segala setan yg nk menghasut jiwa & raga sekarang. motif sekarang adalah menjadi ibu yang lebih baik tuk alya & adik yg akn lahir ti serta jadi isteri yg taat pd suami...x perlu nk mengungkit atau mengeluh segala mak nenek benda yang kite x blh nk dapat pada hari lahir ini. redha je dgn ape yang telah ditentukan.




owh... tghr nie rasenye nk g belanja diri sendiri kt klcc....rase nye dpt beli jam baru tuk hadiah hari jadi nie best juga kn?






selamat hari lahir lylie!



:- thanks kepada sume doa2 dan wish yg diberikan di fb....aku juga mendoakan yg terbaik tuk korang sume....

Tuesday, June 28, 2011

kandungan.

pagi nie da selamat pergi check up tuk 8 bulan bersamaan dgn 33 minggu kehamilan......ikut kiraan lagi 7 minggu selamat la sumenye kot........kejap je mase berlalu.....x sampi 50 hari lagi cukup la due aku tuk melahirkan sikecil dlm perut nie..




setakat nie berat bayi dlm kandungan baru 1.8 kg....si mama pula telah membesar dgn jayanya sehingga 68 kg sekarang...hihihi....hapy juga....wlpn membesar dgn sihat...masih blh berjalan kehulu ke hilir..masih boleh menyiapkn hantaran adik2 yg bertunang dan berkahwin..masih blh bekerja...sikit2 masalah yg Allah duga tuh biasa la kn...sume ibu mengandung mesti ade sakit2 kn...x kn la x sakit langsung....malas nk cerita benda x best tentang kandungan...harap2 ank yg dilahirkan sempurna dan sihat pn da cukup baik......nie la gmbr scan pagi tadi....aku pn x phm sgt nk tgk benda nie...





sekarang nie sebenarnye duk risau kn pasal bersalin pada bulan puase...mcm mane la nk tempuh kn...sape nk jaga....tyme hari raye mesti mk pergi beraya...sape la yg nk tolong masak sume kn.....nk upah org jaga kt umah pn ade ke org nk datang tyme bulan pose..mcm2 dlm fikiran..harapnya sume nanti akn dipermudahkan.....harap2 iqmal x de la tinggalkan aku berdua dgn baby n pegi beraya dgn alya.....wlpn..aku x beraya ti...aku da belikan sepasang baju kurung tuk alya.......jadi syarat je tuk amik gmbr.....

Friday, June 17, 2011

menginjak ke 8 bulan

sekarang nie dunia berblogging aku da x best da...byk blog aku da x blh nk bukak n x blh nk komen...coz sume kena filter kt ofis nie....nk bersiaran dari rumah lagi la tidak...duk sibuk menghadap rutin harian di rumah membuatkn aku nk updates status fb pn aku x penah sempat apetah lagi n berbloging..aku memang jenis manusia yg x pndai nk curi2 mase...kalau ade mase terluang setengah jam 2 selepas alya tdo aku lebih rela duduk berbaring dari menghadap benda2 lain....




keadaan semasa aku di usia 31 minggu kehamilan sekarang makin tidak semenggah..sakit pinggang hampir setiap hari..kaki krem setiap mlm n perut yg mengeras dari umur kandungan 6 bulan da nk hampir lali dlm hidup aku.....mengandungkan ank ke2 memang totally berbeza dari sebelumnya.....






smlm plk dapat berita dari seorang rakan baik da selamat melahir kn baby ke2.......so pagi nie sempat la aku bersembang dgn dier..tahniah tuk samad & shima kerana dianugerahkan baby boy lagi..wlpn ank yg pertama blm pn menginjak setahun harapan aku diorang akn tabah la hendaknya........x sabar nk g visit.....tp mendengar cerita2 seram dari shima hadoi membuat kan hati aku gundah gelana...memang la pengalaman bersalin setiap org x same kn....tp mendengar cerita dier pn aku da ngeri...menurut shima besalin kn ank kedua lebih sakit dari seblmnye...malang nye selepas besalin, nk breast feed ank pn dier kate sakit..pelik kn.......takut aku.....coz setahu aku pas besalin sume rase sakit hilang..nie dier kate pas besalin masih sakit sume.....mintak2 turn aku ti dipermudahkan la hendaknye kn....




sempena hari jumaat nie aku rase murah hati plk nk tepek rupa aku yg paling terkini..nie pn aku amik minggu lepas......ade ke sesape nk tgk rupe aku yg semakin mengembang nie kn......coz rase nye da lame sgt aku x upload pic aku..segan rase nye...da x serupa org...abaikan gmbr berikut yg dlm posisi mengiring tuk mendapatkan effect yg lebih kurus.....






comot kn aku.....x vogue langsung........mase nie aku kt opis.....kandungan berusia 7 bulan......duk tgh jln2 ade org nk capture gmbr......aku senyum je la.....wlpn aku x cantik tp aku hapy sekarang ....alhamdulliah......



Thursday, June 9, 2011

Pertama Kali.


wa pertama kali nie....cm ne la rase kn....esk pertama kalinya iqmal akn tinggalkan aku n alya..sepanjang 2 tahun perkahwinan x pernah sekali pn iqmal tinggalkan aku sendirian....aku memang da selalu la kot tinggalkan dier...aku kn selalu outstation......tp buat pertama kali nya esk iqmal akn tinggalkan aku...hadoi...rase sedey la plk...wlpn x lame...cuma 3 hari 2 mlm..mesti aku rase semacam n sunyi sgt..hadoi..cm ner nk tempuh nie........yg buat aku jeles sgt...iqmal bakal pergi ke sini....





kota singa....


jeles aku weh...jeles giler...memang la iqmal pegi utk kerja..tp aku x kire gk still jeles coz b4 disahkan tuk 2nd pregnancy memang kitorang plan beriya nk ke sentosa island...nk bwk alya jenjalan nk g universal studio la bagai....harapan tinggal harapan je la........ x sempat cnfirmedkn pakej x psl mengandung plk....hadoi..memang x de rezeki.........hopefully next year dpt pegi...



ape pm cm ner la nk tempuh weekend tanpa iqmal kt sisi kn..mesti aku meroyan..


Tuesday, June 7, 2011

suami.

sekarang nie ramai asyik cite psl seth tan...dulu mase cite adamaya....sumer org sibuk citer nk lelaki sebaik adam..yg sayang giler kt wife n ank dier bekorban segalanya n telan ape saje yg wife dier buat......masa tue sumer org tertanye2...baik ke bodoh lelaki nie sebenarnya.....ye la lelaki sebaik adam (kalau la ade yg masih igt) mesti la kite mcm was-was je kan.......





sekarang nie heboh plk org cite psl si seth kt cite nora elina tue...yea..aku setuju..aku pn tgk gk cite tue setiap petang..kengkadang termiss jugak....memang best la kn kalau dpt suami gitu kn...tp kalau renung2 kn balik x yh pk byk la... jeling2 la suami kt sebelah tue kn.....suami aku pn baik juga ape...wlpn x bg bunga, x dukung2 aku..tp da besar rahmat da coz dier jadi suami aku.....





iskh aku paling x pandai nk puji2 bab suami nie....paling x pndai nk guna ayat2 baik tuk menceritakan tentang kebaikan suami...cuba bab kutuk..mesti otak aku nie cepat je buat ayat kn...hahahaha...jahat giler aku....yes suami aku x sebaik adam..x seromantik seth...x pernah beli bunga...x penah plan candle light dinner tuk aku....x de hadiah2 surprise bagai....dier cuma beli ape yg aku nk n ape yg aku mintak.....x de ape la yg blh buat hati aku berbunga2 ceria mcm nk peluk dier kuat2 n kiss dier puas2 coz bagi aku hadiah waima coklat pn tanpa pengetahuan aku......ini kerana suami aku hanya beli ape yg aku nk...x de inisiatif sendiri.....itu suami aku..suami org lain aku x tau...


wlpn suami aku tidak romantik n tidak pndai mengambil hati..tapi kebanykan benda yg suami aku buat adalah utk menyenangkn hidup aku......org keliling aku tau la betapa sayangnye iqmal kt aku...x pyh bagi hint atau jerit2 memberontak...iqmal tau ape yg aku suke atau tidak..kalau aku x berkenan cukup dgn aku pandang muke dier... dier da tau aku x suke..kalau aku setuju selalunya aku akn senyum je depan org.....jarang sekali aku nk bertekak esp depan org keliling dier iaitu family n kwn2 dier.........





iqmal kenal sgt ngan perangai aku yg kepala angin...yg manja giler gedik asyik nk ikut kepala sendiri....sumer iqmal blh sabar......iqmal sentiasa bantu aku buat kerja2 rumah tanpa bersungut.....sekarang nie lagi la aku tgh sarat mengandungkn... x de satu mlm pn aku bgn bancuh susu utk alya...sumer iqmal buat tanpa bersungut wlpn selalunya dier blk bile tyme kami da tdo pn......dier x penah kejutkan aku pn biler ank menangis wlpn selalu nye alya menangis nk tdo sebelah aku.....sekrg nie lagi la..kaki aku asyik krem...n lenguh2...iqmal la yg akn picit2 kaki aku smpi la aku tdo....x de merungut2...x de byk soal....sume dier buat....segala mk nenek kerja rumah pn iqmal akn tolong...x de nye aku buat sensorang.......mane aku larat weh..alya lg tgk lasak..aku lagi yg memboyot...nasib la ade iqmal..kalau tidak mesti umah aku da mcm tongkang pecah sekarang...












biar la iqmal x de ciri- ciri lelaki mcm si seth dan si adam tue...aku x pernah menyesal pn....bersyukur lagi ade........biar buruk mane pn suami aku tue......tp aku rase dier tetap terbaik tuk aku n ank2 aku..x de galang ganti...x pyh bertukar jd seth atau adam...cukup jadi Mohd Iqmal Musa n jadi suami aku smpi aku mati.












org sayang yang smpi bila-bila....





laki aku pn macho, segak bergaya gk....hahahahah...x yh la duk susah2 hati nk cari suami cm Aron Aziz.......



Thursday, May 26, 2011

mengidam...

28 minggu kehamilan...x de ape sgt yg aku mengidam......cuma ade sikit2 benda yg aku teringin nk mkn..tp semuanya aku dpt mkn...tp cuma satu benda yg aku rase x puas sgt dpt mkn iaitu ini......





buah manggis...wlpn dpt juga rase mkn dua tiga biji....tp tekak masih rase x puas...rase mcm ade yg x sempurna......rase mcm nk mkn lagi...tp smpi skrg x dpt mkn lagi....




kek red velvet nie nmpk n rase terliur mase tgk kt blog yaya...cari kt kedai kek memang x penah jumpe...byk org jual on9 saje...tp aku kalau order kang sape plk yg nk mkn kn......nasib smlm ade rezeki...dpt juga merase ade bdk2 opis nie kasi......manis la...tekak aku x terima sgt......x sesedap rupe nye.....



macaroon.....benda nie aku dpt mkn ari nie..sian aku kn....nie pn benda comel yg menarik yg buat aku rase nk mkn bebyk juga...tp still x kena kt tekak aku........nape org kate sedap aku kate biase2 je eh...nape tekak aku x leh nk terima eh....iskh pelik tul...selalunye aku suke benda2 cm nie..tp bile mengandung nie semacam pulak rase kt tekak....





Friday, May 20, 2011

perasaan ibu mengandung kali ke-2

bile mengandung ank ke-2 dlm mase terdekat yang mane ank baru mencecah usia 1 tahun bukan sesuatu yg indah yea kawan2.....


kadang-kadang kite rase stress dgn sindiran org keliling yg menyakit kn hati......kite akn dgr perkataan2 yg akn akn meruntun emosi ke tahap yg menghancurkan perasaan....




semasa mengandung ank kedua dan ank yg pertama pula tidak sesihat mane sgt menguji kesabaran yea.....dgn berulang ke hospital dan kite sendiri yg selalu dpt mc coz doc nasihatkan berehat kt rumah dendiam...sgt2 menduga perasaan.......persepsi rakan di ofis sgt la menjadi negatif......bile bab kerja masuk cerita......baik kamu mengadung... sihat ataupn tidak kerja mesti disiapkn..x de sape yg akn peduli..bile kamu tidak selesaikan tugas kamu akn di cop tidak perform...walhal surat mc kamu yg berlapis itu tidak akn dipertimbang pn.......bile kamu tidak larat....x ramai yg akn simpati pn....yg penting kerja kamu siap dan semuanya tersedia.......




ayat -ayat seperti " org lain mengandung juga....x pn selalu mc.....n "org lain pn ade ank...x de la asyik cuti..." makin hari akn makin lali dlm hidup aku..wlpn x ramai yg berkata....tp dr pandangan mata org aku da dpt agk persepsi org keliling........


bawa perut utk ank kedua tidak segembira mase mengandungkn ank yg pertama.....perasaan adalah sgt berbeza....dgn kondisi perut yang membesar dgn jayanya dan bentuk tubuh yang melebar sperti kontena terlebih muatan seringkali akn menjadi bahan usikan dan gurauan senda rakan taulan mahupn saudara mara yg tidak tahu menjaga sensitiviti hati ibu2 mengandung....




aku bkn org yg jenis cepat tersentap...tp dgn keadaan aku...aku rase tension biler org asyik sebut perkataan yg sama je kt telinga aku...kalau sekali sebut xpe...bile dua tiga kali asyik duk sebut perkataan yg same mau x sentap hati aku.....yes..perut aku besar...badan aku melebar...tp ape korang kesah......korang kesah sebab da x de pompuan solid yg korang nk pandang ke.....ataupn korang kesah aku da x blh pki jeans low cut, kemeja long sleeves sendat n berkebaya moden utk korang cuci mata......


aku tau ramai org kt luar sane suke tgk perempuan kn......tp korang kena consider la...perempuan mane pn kalau mengandung pn akn melebar ke tahap yg x blh nk dimaafkan.....kalau yg memang dari lahir da berbody kurus n tyme mgandung pn kecik molek...bersyukur yea...tp x semua org bertuah seperti kamu..so x yh la nk pandang serong kt org2 mcm aku nie...




diawal kehamilan ank kedua mesti korang akn disapa dgn ayat2 berbaur perli seperti ini....




"aik mengandung lagi......"



"eh bkn ank kecik lagi ke...x kesian ker kt ank..........." ataupn.." .eh.....ko nie x de keje lain ke asyik mengandung je....." kengkadang aku menjawap..kengkadang aku senyum je.....



lepas usia kandungan masuk ke 4 bulan org pulak akn sibuk tanye...




"da scan ke...baby ape? anak lelaki ke perempuan..." bile aku jawap..."same kot..baby gurl juga.." mula la kuar expresi muka yg pelbagai kt muke org yg bertanye....


yea aku tau ramai org akn mengharap kn ank sepasang bile mengandung kali kedua kn...tp aku redha je..sape x yg x nk ank lelaki pula kn...da ank tue kn hak Allah....x kn aku nk pertikaikn ape yg Allah nk beri kot..aku redha je.....



sekarang nie bile usia kandungan aku mencecah ke 28 minggu.....mkin ramai org yg akn menegur..."eh besar nye perut...kembar ke...." ade pulak yg siap bg expresi siap dgn perkataan "e......besar nye perut..mcm dan nk bersalin...padehal lmbt lg...."



ade juga...yg yg tegur "eh si polan tuh pn mengandung same kau apesal perut dier kecik je..perut ko lak besar giler...."





"eh..nape perut kau bontot kau sume mcm da jatuh2 eh..."aduhai...byk lak teguran..x kn sume aku nk jawap kn....nk x nk senyum je la......





ya Allah....salah aku ke perut tu nk membesar....salah aku ke kalau badan tuh nk melebar..ape la yg aku blh buat...yang penting ank aku sihat sudah la.....



yea aku tau aku suda tidak sekurus dulu..suda tidak secantik dulu..muke pn suda tidak berbentuk bujur....muka bulat mcm bulan.....badan x de cutting mcm model...tp yg penting aku sihat suda...sape yg x nk kurus..sape yg x nk cantik kn........tp kalau belek kt cermin aku mengandung x lah sehodoh mane pn.....masih blh la bawa ke majlis.....cuma makin lame mkin merayap la....da mcm panda pn ade....ye la bulat je bile bergerak..da la x blh jln lelaju....



tp tuk org kt luar sane...jgn la kite asyik nk menyakit kn hati ibu2 mengandung nie kn..kalau diorang termengandung awl dari dijangka biarkn la....rezeki Allah yg beri.....diorang dpt juga mengandung kamu2 yg ber kata2 tuh dpt ke......Allah hanya memberi kepada yg berhak...bkn semua hambanya layak......







gambar hiasan....


Norjuma yg secantik dan sekurus ini pn bile tyme mengandung bertukar kepada sesuatu yg berbeza..apetah lagi aku nie kn.....renung-renung kn dan selamat beramal....







Thursday, May 19, 2011

alya sofea 16 bulan

15 hb lepas genap alya 16 bulan.....da lame sgt rase nye x mengupload gmbr alya kt blog atau pn facebook...ari nie tetiba mood dtg tuk share gmbr2 alya mlm semlm......sekarang berat alya hanya 9 kilo...kalau nk dibandingkan dgn rakan sebaya alya nie kurus la hai..org lain sume gebu2.......


seperti biasa alya tdo seawal jam 8 mlm.....tetiba dlm kul 10.390 semlm...alya terjaga dari tdo coz batuk yg teruk n muntah 2 kali..lepas salin kn baju n basuh muka sume..terus x mor smbg tdo........so seperti biasa alya akn buat aktiviti biasa yg dier buat apabile main sorang2....




memula golek2 n conteng2 atas board utk menunjukkan hasil kreativiti.....tp aku x mengharapkan alya tuk jd designer mcm aku......aku nk dier buat keje lain...jd designer cm aku x best...




lepas tuh tgk kamera jap..post sikit....smbil ckp senyum........tp dek kerana kamera cabuk.....x sempat amik gmbr senyum...senyum pn da abis...



pas tuh agk borink..pusing2 umah..amik buku....mintak aku tlg bace...pas bace...gigit lk buku tuh....






cari pulak buku lain...........selagi x tdo..selagi tuh asyik suruh aku bace buku n nyanyi......sekarang nie da pndai order lagu.......panggil2 aku pas tuh sebut perkataan twinkle means suh aku nyanyi lagu twinkle2 litlte star, pastu sebut baba...means lagu baba black ship, sebut words kakak means lagu burung kakak tua, sebut words papa means lagu papa ku pulang dari kota,sebut ba.....means lagu alif ba ta.....mcm2 lg la..memang pndai la order..smpi lagu boboiboy pn suh aku nyanyi juga......pengaruh tv tul.......





aku sendiri bertahan smpi kul 12 je semalm..pas tuh mata aku da ngantuk sgt........so iqmal kena la amik alih utk melayan alya pula......aku sendiri pn x tau ank beranak tuh tdo kul bape semalam.....yg aku sedar jam 2 pagi....dedua da tdo lena.....



tuh je la kot kisah alya setakat nie......yang paling x boleh blah..alya sgt memilih....alya nk dukung hanya dgn org2 yg pki jam tangan n gelang2 je tau....makcik2 aku kate alya materialistik....cepat terpengaruh bile org sua gelang cantik...terus nk dekat org tuh.........hihihi...tuh la susahnye kan....da mama nye pn keje asyik duk mangadap benda2 jewlry....mane la x ngikut ke ank.....








Wednesday, May 11, 2011

Kondisi perut & ank yg semcm

perut aku sgt tidak selesa sekarang...berjalan sakit..duduk lenguh pinggang......rase x selesa.......khamis lepas pergi check up dt mc 2 ari....doc kate baby da duk kt bawah sangat.....hohohoho...sgt takut okey tyme tuh... ye la aku baru 6 bulan lebih.....doc takut aku terbesalin awl......hadoi..ade je dugaan menimpa...berehat 2 hari......ari sabtu start berbengkel pula smpi la smlm......rase x selesa pn aku gagah kn juga diri takut org kate aku x perform plk.....ari nie.....smpi menitik la air mata aku bile kena berjalan jauh kt opis nie..nk menahan sakit pinggang..sakit ari2...ye la....x kn asyik nk mengadu kt org...nk mengharapkan org lain buatkn kerja .....kerja kite....setle kn je la sendiri.....aku nie yg kurang tabah n kurang kuat...atau pn aku nie mengada2 je kan.....



kondisi alya masih tidak berkurangan....masuk minggu nie dekat 5 minggu alya batuk dan semput.....ubat smpi da nk abis....x tau nk buat mcm mane da......skrg nie cuma tawakal je la......nk berubat cara tradisional x reti pula..nk mkn supliment bagai..lagi la x de info....iskh.....susah hati mengenangkan kedua2 org ank nie.......jumaat nie kalau x de aral alya akn dirujuk pd pakar semula......ari tuh last doc kate nk scan paru2 dier sume......entah la...x sanggup da rase duk sepital...wlpn nurse baik..sepital cantik.....tp memang aku mati kutu tul la bile bab2 duk sepital nie.....tp duk mengenangkn x sanggup da tgk alya semput mlm2........redah juga la.....harap2 sume akn menjadi baik2 seperti biasa........

Monday, May 9, 2011

Mangsa jalanan.....

Pagi nie...kecoh satu ofis ade rakan sekerja di simbah asid semlm...kt depan rumah je kena...tanpa usul periksa...tanpa motif atau ape2 kesalahan...ya Allah..Malaysia sudah jadi negara yg tidak selamat sekarang...takutnye aku.....ironi nye..mangsa..adalah akauntan di tmpt aku bekerja dan beliau tgh megandung sekarang..........mase kejadian ank beliau yg berumur setahun terbabit sama.....ya Allah...semoga segala kesusahan yg ditanggung beliau sekarang akn dipermudahkan.....






Nasib kite adalah ketentuan dari Allah.....waima di depan rumah sendiri pn kite mesti hati2 sekarang....24 jam adalah bahaya tuk kite...same2 la kite jaga diri kite n semoga Allah melindungi aku sekeluarga dari malapetaka di dunia....




untuk pengetahuan semua ini merupakan kes yg kesebelas dan kesemua mangsa adalah melayu.....rakan-rakan semua yg duduk di area Kuala Lumpur terutamanya di minta berhati- hati okey....jgn buka tingkap kete bile org ketuk tingkap....jgn duduk sensorang tepi jln...jgn berani berjln keseorangan...dlm semua keadaan kena hati2...kerana si penyimbah asid tidak memilih siapa yg akn menjadi mangsa...




berita lanjut semak sini....






Wednesday, May 4, 2011

alya sofea 16 bulan

bulan nie genap umur alya 16 bulan..sekejap je kn.....mase berlalu memang kite x blh nk igt..sekejap je jarum saat tue bergerak dari satu angka ke satu angka dan sekaligus umur ank kite pn mkin lame mkin meningkat.....sejak dari kecil alya bkn seorang ank yg lasak.......baik sgt..duduk elok3....bace buku diam2..tidak pndai meragam di kenduri kawin atau bile berjln...bile mlm nye pula jam baru pukul 8..alya merengek minta ditidurkan....mudah kn...tidak ade penat n keluh kesah dari kami suami isteri dlm membesarkan alya....


umur meningkat keadaan pn berubah..menginjak ke umur 15 bulan......keadaan mula berubah..alya kerap batuk dan demam.....ye la..sebab da aktif kn..kami suami isteri pn x tau yg ank kami x leh nk aktif sgt........2 minggu lepas admited kt KPJ s.alam alya disahkn menghidap bronchitis..........kuar sepital seminggu....penyakit alya dtg semula..kali nie lebih teruk..batuk n muntah berterusan...x tdo..menangis sepanjang mlm.....bernafas pn berbunyi......lg sekali alya di admit.....selepas berjumpa dgn 3 org pakar kanak2 di berlainan hospital aku merasakan pakar di Sime Darby Medical Centre lebih buat aku yakin..dgn segala penerangan sumer.....atas nasihat doctor n keputusan aku.......2 hari nie...aku akn menjaga sendiri alya di rumah..2 pn aku kena berulang ke sepital tuk amik nebulizer...ari jumaat nanti...alya akn di admit semula......



susah juga kn..nasib alya ade insurance....x byk sgt la aku kena kuarkan duit sendiri.......moge alya akn cepat sihat hendaknye...yg membuatkan aku lg risau sume simptom alya adalah berkaitan dgn athma...baru berumur 16 bulan alya da dibekalkan dgn segala ubat n inhealer...sian aku tgk ank aku kena bergantung ngan benda tue sekarang.......harapan aku sekarang alya akn sembuh sebelum umur 6 tahun....













nie la rutin alya sekarang..setiap 6 jam......terpakse duk menyedut gas n pki ubat nie........wlpn x sakit pn..alya tetap meraung setiap kali kena pki benda-benda nie...






Friday, April 29, 2011

pakaian di rumah...

smlm aku amik EL coz ade follow-up checkup alya di KPJ s.alam.....tidak ade ape yg merungsingkan tentang kesihatan alya tp alya dilarang keras utk mengambil segala jenis ubat batuk...itu sahaja yg kami kena pantau..lain-hal.alya akan membesar seperti ank2 lain tanpa ape2 keraguan......






selepas selesai urusan-urusan penting kami singgah di sunway pyramid tuk cr hadiah kepada seorang kawan..smbil berjalan-jalan singgah sebentar di FOS & brand outlet....masuk sane memang kelakar..tetiba smbil belek2 baju tetiba iqmal tegur pemakaian aku di rumah.......iqmal tanye kt aku nape aku skrg kt umah x pki baju cm mase ank dara dulu...hihi..aku skrg asyik duk pki big tee sepanjang mase coz itu yg aku selesa...tidak perlu berseluar atau berkain...aku juga bkn jenis yg berbaju kelawar atau ber t-shirt dan berkain batik...x reti rase nye..rase pergerakan terbatas...sepanjang mase dari pagi ke ptg asyik la duk pki big tee......akhirnya bersuara juga suami daku itu.....selepas 2 tahun okey....




dgn penuh bersemangat nye iqmal pn duk pilih baju tuk aku smlm..siap cr boxer bagai....siap dier cari saiz n pilih kn warna..tersipu2 aku..coz x pernah suami aku bersemangat bershoping mcm tuh....bape kali aku tanya kt dier.. "yang...org da tua tau..bkn ank dare lg...org tgh mgandung tau"....berulang2 la ayat2 yg sama kuar dr mulut aku...last2 iqmal ckp..'ala dulu blh skrg nape x blh'....hihi....aku pn tersipu2 la malu coz dulu saiz aku xs kot...skrg suda L....mane la aku x malu kn.....cm x sedar diri plk........








nilah pakaian aku kt umah dr dulu smpi sekarang..langsung tidak bergaya...hanya sarung ape yg ade smbil melayan segala mcm kerenah suami & ank....baju big tee nie melambak aku beli kt jusco..hanya 10 - 20 hinggit je sehelai...mudah dan ringkas..baju2 nie juga la iqmal da muak tgk coz x kire pagi petang siang mlm..aku asyik pki baju nie....jarang sekali aku berseluar dan ber tshirt..melainkan ade org luar dtg k rumah.....kengkadang sekali dua kena juga tepet ngn mil n abg ipar.......kamu nie x de seluar ke..hihihih...aku memang rimas pki suar kt umah....


dulu mase ank2 dare aku selesa berbaju gini......ber sleeveless n berseluar panjang....kengkadang pki juga bb-t di siang hari....tp mkin lame kn cuaca mkin panas..aku pn pki baju mkin lame mkin sikit.....






aku tidak pernah berpakaian seperti ini.........









dan ini........









nmpk selesa di waktu mlm kn..hihihihi.....mesti klaka... dgn perut aku yg memboyot aku berpakaian seperti itu....

kengkadang rase bersalah juga...kalau nk kuar rumah atau ke pejabat mesti kite akn bersiap dgn bersih & kemas kn..tp bile kt umah..selekeh memanjang....rambut sangul tinggi...muke tidak berbedak..perfumes apetah lagi.....padehal wajib kn bersiap & berhias tuk suami.......sebelum suami kite lari same2 la kite berhias di rumah n berpakaian mengikut citarasa mereka okey.....
selamat berhias di hujung minggu dan selamat hari pekerja....








Tuesday, April 26, 2011

separuh warga kota tergolong dlm golongan miskin

isu nie realiti kot..aku sendiri kengkadang rase x mampu nk survive....memang la penjawat awam dibenarkn utk kerja part tyme tuk tambah pendapatan..tp aku sendiri mampu ke nk keje part tyme plk pas ofis hour..biar la suami daku tue seorang yg kerja di hujung minggu dan blk mlm setiap hari..aku sendiri x terdaya kot...... mencari duit xtra utk family adalah wajib bile duduk di bandar...dgn segala benda yg mhl... dengan setiap pergerakan menggunakan duit..kengkadang ramai org guna jln singkat dgn buat personal loan bepuluh ribu ringgit siap beroverlap setiap tahun n aplly kad kredit berlapis semata tuk memenuhi keperluan hidup....sesiape kerja kerajaan lagi la kn..seminggu sume suda proceed...2 hari duit suda masuk..seminggu duit blh habis...pas tue merana bayar loan setiap bulan selama 10 tahun....






aku sendiri dulu..mase 1st tyme bekerja sendiri iaitu selepas spm gatal2 jd sales girl kt kedai baju....dpt gaji 650...rase bangga n rase mcm duit tuh da byk sgt......blh beli suar levis, beli baju mng pki kasut adidas...ye la umur 18 tahun kn..mesti la teruja dpt pegang duit sendiri.....tyme tuh rase 650 adalah satu jumlah yg sgt byk...







keluar universiti....x smpi sebulan bercuti di ofer keje dgn gaji RM 1500 sebulan..alhamdulliah..x perlu la menggangur lelama pas abis blaja..da rezeki kot dpt keje awl.........terus bekerja dan bekerja.....selepas 4 tahun bekerja..gaji pn berganda2.....alhamdulliah..dulu kalau difikirkan..byk nye amount yg aku dpt sekarang..tp di alam realiti sekarang.......gaji yg aku dpt cuma cukup mkn dan pakai.......dgn bayaran ansuran kereta, ptptn, tol minyak dan sedikit loan yg dibuat dulu..alhamdulliah masih blh hidup di bandar nie...tp tidak semewah org lain yea...cuma cukup tuk berganti baju baru n mkn ape sahaja yg teringin di hati..klu ikut kn nafsu..mesti kitorang kena puase setiap hari......






kt ofis aku nie rasenye aku la org yg paling tidak bergaya..tidak memakai shawl yg cantik2..x de baju batik mhl setiap hari khamis..tidak ade bag yg up to dates, tidak ade kasut yg mengikut tema baju, tidak ade blackberry, tidak ade lappy dan tidak ade segala mk nenek gedget yg sume org lain sibuk beli..aku hanya biase2...senyum bile tgk org bergaya dgn tali pinggang besar,berblazer cantik pelbagai warne, berbaju nicchi, berbag LV, Guess atau mcm2 bagai jenama yg glamor....saye bekerja dikalangan org2 yg glamor okey..sume cantik2 belaka......designer la katakan..sume org ade imej...tp aku tidak..kalau ikut kn hati memang mau bargaya sakan..pki baju mahal ...tp bile difikirkan berkali2...duit lebih diperlukan di tempat lain, harus menyimpan tuk roadtax kereta, mau bersalin, keperluan ank..byk lagi benda yg penting...........kalau setiap kali gaji beli baju n bag baru..alamaknye tidak berpampers la si alya kesayangan aku tuh...






mase darjah satu......pegi sarapan beli nasi lemak n air sirap cukup dgn 30 sen....selepas 20 tahun.....pegi sarapan pagi nasi lemak dan horlick suam duit suda luak RM 4......dulu pegi sekolah belanja RM1 suda memadai..siap blh bawak balik tuk masuk tabung..bile tyme alya sekolah nanti....silap2 belanje sekolah RM5 pn blm tentu cukup.........nk masukan alya sekolah nanti bape byk la kena spent kn.....dgr cite...bayaran masuk utk tadika mececah ribuan ringgit mase pendaftaran.....mahai giler....mcm maner la abh aku tanggung kitorang 6 beradik mase sekolah dulu kn...da la seorang pn tidak dpt buku pinjaman..sume beli sendiri.......sume amik lain2 subjek..tidak ade buku yg blh di share..setiap tahun beli buku teks baru.....beribu2 abis kalau nk buka sekolah......tp kami masih blh bersekolah sehingga abis dan masih mempunyai duit belanja....aku nie ha...ank baru nk masuk 2 otak asyik pk...cukup ke duit nanti....






aku tau rezeki Allah yg tentukan ...tp kite manusia kena usahakan.....moge usaha aku suami isteri akan membuat hidup kami cukup sempurna kelak






gmbr nie alya kt playroom KPJ Shah Alam..minggu lepas seminggu kn alya kena admitted.....x de sekepping pn aku amik gmbr alya tgh sakit atau menangis berguling2..aku x suke amik gmbr atau simpan memori benda2 yg sedih..ape yg sedih dlm hidup aku..aku akn cepat lupe........so amik gmbr dlm play room tuk kenang-kenanganan di masa akn dtg sahaja..........

Monday, April 25, 2011

rumah kecil tumpangan kami.....

da lame x updates blog...da 2 minggu kot..baru pagi ni n semlm buka blog kengkawan tuk bace cerita2 yg tertinggal..hari nie..byk keje nk kena settle...so x byk benda blh story...dlm fikiran sekarang cuma nk siapkan kerja-kerja yg tertangguh....


mungkin ade yg da tau kot...dlm sebulan nie aku sibuk pindah rumah....yea betul..aku berjaya berpindah dari rumah emak kesayangan aku itu selepas 2 tahun berkahwin...selepas beranak pinak......berjaya nekad kn diri utk hidup berdikari...ikut kn hati memang nk bli umah..tp ape yg kami mampu sume jauh2.....x bersedia lagi.....so tgh kumpul duit lagi sikit2..supaya nk beli umah ti x mintak duit abh.....



memang memula ramai x setuju utk aku tinggal di rumah ini....tp aku redha coz aku hanya berpijak di bumi yg nyata........nk hidup menyewa di area s.alam..rumah teres biase mencecah 900 hinggit sebulan...aprtmen cantik sikit suda 800 sebulan..so aku n suami redahkn diri duduk dulu sementara dirumah yg x berapa nk cantik nie.....asal kami selesa kami bersyukur..at least suda tidak menyusahkn mak abh lagi..blaja hidup sendiri.....aku cuma sayang kn duit tuk bagi kt org bebyk tiap2 bulan...nk duduk rumah cantik tp mkn kfc pn aku kena tunggu gaji..itu aku x sanggup....ti x berganti baju baru lk ank aku tuh..biarkn rumah ku buruk di pandangan org tp selesa kt mata aku..hihih.....



so far alhamdulliah.......kami hidup gembira sekarang....basuh baju same2..sidai kain same2.....merase juga kami mkn maggi suami isteri...merase juga kami ank beranak tido di hall bentang tilam depan tv tido golek2 sambil tgk tv...x de segan2 n malu2 lagi.......blh pki boxer n berkemban kehulu ke hilir tanpa pikir malu kt mk abh.....kalau duk ngan mk abh jgn harap okey.....tatasusila suami isteri perlu dijaga dgn rapi......



semlm dinner hanya mkn roti n tuna coz mls nk turun beli maknan....rumah kami...dapur blm berfungsi coz x de tmpt nk letak..nk letak atas lantai takut alya termasuk dlm kuali..mlm nie igt nk g care4 cr kabinet dapur...ari tuh survey cuma 90 hinggit je..gaji pn da kuar kn.....so blh la beli brg sikit2 lagi.....tidak ade benda mahal2 dlm rumah kami..sume benda adalah sgt murah n kecik...adik aku kate nk duduk kt kerusi meja mkn pn takut patah coz kaki dier kecik sgt.....hihih.....so sesiapa yg berat melebihi 80 kg jgn berani2 duduk okey......hihih...cuma ambil langkah berjaga2.......


memula terase sunyi juga..kekok..x tau nk belek ape..alya pn asyik goncang grill pintu depan nk main kt luar..ye la umah mk ade porch blh lari2..blh main basikal kt luar...duk umah sekarang asyik terperuk dlm umah....alya pn pelik nape la mama x kasi buka pnitu....e....x nk aku..x psl msk buletin utama plk ank aku terjun dari tingkat 6........


byk juga yg berbeza sekarang......mk siap nangis2 mase kitorang pindah......sory eh mak....jgn sedih2 okey.......mk sedih kitorang pn sedih juga...hihihih......dulu duk umah mk ade kawan nk borak..mknan melambak ade.....ank ade org tlg tgk kn kalau nk buat kerja lain..nows...sume kena handle sendiri.....rumah skrg tidak ade astro,tidak ade internet n tidak ade aircond..hanya ade tv......hiiiihihi..radio pn x de.....internet lagi la...dulu sume benda abh yg beli n sediakan...lap top..pc...intenet..astro...sume abh da sediakan.....aku ank beranak cuma mkn tangung berak cangkung.....bil api air pn x penah tlg bayar..hampeh tul...tp kami masih juga ade tanggungjawab di rumah itu okey....masih kuarkan duit..cuma yg keperluan nie kebanyakannya abh yg tanggung.........


sekarang nie aku sedang blaja hidup berwasatiah......doakn kami yea kawan2........sesiapa yg sudi singgah umah aku meh la dtg....blh aku masakkan magi..sedap tau....esk smbg cite lg...hari nie byk keje...ti aku attach gmbr dalam rumah kami eh.......kali nie ade gmbr blok dr luar je...tue pn copy kt mudah.......




Thursday, April 7, 2011

shoe festival 2011

ade sesape yg da tau psl festival nie...hari nie ofis aku siap buat rombongan puspanita lagi tuk g festival nie......aku x dpt menjoinkn diri coz aku terlibat ngan pembentangan rekaan dr student art & design smpi la kul 1 td....menarik gk student nye art work sekarang..byk improvement....guna 3 d gempak2......okey la...idea biase2 tp oleh kerana presentation yg gempak..sume nmpk menarik..hihi....n smbil aku duk dgr diorang present aku asyik duk terpk apelah yg diorang nk keje pas gred nanti.....



ke laut da kn..nk cite psl shoe festival je kot......hihihi....tahun lepas punye menarik..tahun nie mesti menarik juga kn..esk rehat tghr 2 jam 45 minit...so mesti sempat tuk pergi jenguk kn...lg pn dekat je ngan opis aku..so rakan2 sume jop kite g reramai eh tuk membantu meningkatkan ekonomi negara......

Wednesday, April 6, 2011

perkembangan si comel



smlm aku check up tuk bayi dlm kandungan yang telah menjejak ke angka 5 bulan...x byk blh dicerita coz seperti biase aku baik2 saje..kontroversi dari klinik kerajaan yg aku penghidap diabetes itu telah aku abaikan da aku masih setia bersama pusrawi coz dekat ngan tmpt kerja.......da serik rase nk g klinik kesihatan tuh coz ramai nye org dan aku kurang sabar...air gula yg betimbun kena minum berkali2 padehal aku ok saje..darah aku di ambil bertiub2 x psl x blh buat ape coz dier kate darah aku da beku...aduhai..x sanggup da nk redah..kalau ade jodoh lagi..lain mase la aku g KK lg...tp buat mase skrg..memang aku mls nk g Q pepanjang.....kt pusrawi pn ramai juga org tp paling lame pn 2 jam itu pn kalau doc ade kes...n blh g mkn n santai2 dulu....tp kalau g KK kena tabah dan sabar tanpa berganjak..duduk setempat okey..kalau tidak kerusi anda di ambil org...hihihihi


smlm seperti biase doc akn scan baby aku..alhamdullilah sume baik2 saje......hati mkin suspen coz kalau blh dpt la bb boy pula kn..tp ank itukan hak Allah..aku redha dgn segala ketentuan....insyaallah ank yg bakal lahir kelak mungkin perempuan juga..aku redha...wlpn memula hilang mood 15 minit....hihihi...


wlpn ank perempuan juga nanti tp surely x same kn...mungkin rambut nye akn lebih lurus berbanding alya..akn bermate agk sepet mcm iqmal....akn lebih putih gebu mcm miesya....berbulu mata lentik mcm auf (terpengaruh coz ari2 tgk muke ank org)........hihihih....insyaallah..yg penting segalanya sempurna.....


owh tp yg penting aku blh tarik nafas lega coz barang alya blh di recycle semula..ye la..alya nya barang kbykn warna pink..kalau dpt adik boy mesti la x leh pki kn..kena la ganti baru sume...tp da kerana insyaallah yg lahir ti adalah perempuan..jimat la sikit...cuma tambah ape yg patut aje........blh jimat di situ kn....


********pg td kawan baik aku since dolu-dolu selamat melahirkn baby perempuan iaitu suri qarissa bt mohd abdah.........mlm nie kalau sempat nk g jenguk jap...aku suke name suri coz same ngan name ank tom cruise kn..comel..ti da besar mesti jelita juga........










pas nie aku pn kena pk name ank perempuan juga.....name ank lelaki lame da ade........simpan je la dlm kepala bebaik......nk buh name ape plk eh.....

Friday, April 1, 2011

WALLAHUALAM..

Hanya Allah yg maha mengetahui setiap kejadian baik di dunia mahupun di akhirat.....di petang jumaat nie aku nk share satu info yg aku terima melalui email dr rakan sepejabat...same2 la kite renungkn......



Tahun nie kite akan mengalami 4 tarikh yang berlaku sekali dalam 100 tahun..iaitu tarikh 1/1/11, 11/1/11, 1/11/11 & 11/11/11.

Bukan itu sahaja.....cuba ambil nombor terakhir tahun kite dilahirkan dan tambah dengan umur kite pada tahun ini, keputusannya 111 bagi org dewasa dan 11 bagi kanak-kanak....


semua org tidak terkecuali..


Pada bulan oktober pula akan ada 5 kali hari ahad, 5 kali hari isnin dan 5 kali hari Sabtu ini pula terjadi sekali dlm 823 tahun.


Allahuakhbar.... hanya Allah yang maha mengetahui...



buat renungan bersama.......


****ape yg berlaku hanya Allah yg maha mengetahui.....aku sebagai hambanya yg leka mengharapkan segala kekurangan diri dpt diperbetulkan sebelum hari akhirat kelak....same2 la kite menjadi hamba yg terbaik okey...

emosi di pagi jumaat...

dalam 2 hari nie..emosi aku cepat plk terangsang bab2 ibu dan ank nie...cepat je perkara2 yg berlaku kt keliling melekat kt hati n kepala aku......

wlpn aku x penah mengenali siapa ibu itu tp aku doakan yg terbaik utk ank beliau yg sedang membesar dan aku mendoakan rohnya tenang di sana....pepegi bace status seorang rakan yg mendokan kesejahteraan kawan baik nya yg telah meninggal dunia.....kwn aku tue sempat g menjenguk ank arwah yang sedang membesar sekarang..yang sedey nye arwah pergi selepas melahirkan anknye ke dunia.....jarang sekali sekarang kite nk dgr kes2 ibu meninggal mase melahirkan ank kn...


yang pergi tetap akan pergi..yang ditinggalkan tue la yang menyedihkan hati aku..baby kan..sedey nye la aku...kalau aku kt tmpt arwah..cm mane la ank2 aku nanti..mampu ke iqmal membesarkan ank2 aku sendirian kelak.....alhamdullillah aku sempat membesarkan alya smpi sekarang...tp berpeluangkah aku membesarkan ank aku yg ke - 2 nanti...aku harap sgt Allah akn memberikan aku peluang utk membesarkan ank-ank aku kelak sehingga mereka dewasa dan same2 melihat ank2 aku gembira....aku sedar aku tidak begitu sempurna tp aku mengharapkan aku akn menjadi mama yg terbaik tuk ank-ank aku....




Thursday, March 31, 2011

bkn cacat mungkin kurang sempurna

aduhai....bkn nk mengeluh.....kerja byk hari nie..sume urgent..sume kena gunakn otak yg kreatif..sume nk cepat...paling lmbt pn esk kena settle........tp otak nie asyik duk pk cacat ke aku....n hati asyik la rase gundah...nape la pepagi td jam 7.45 am gatal je tgn buka blog hannah kn...kalau aku terus je g bekpest mesti aku x mcm nie skrg..mesti aku tgh buat keje ngan senang hati sekarang....selalu bc blog hannah buat hati tenang...hari nie hati jadi x tenteram plk........mcm mane nk buang perasaan nie eh.....dekat kul 10 da nie.....emo sgt ke aku eh....



aku x cacat la...x terase cacat pn....tp nape plk ade statment yg mengatakan ibu yg x de susu 2 cacat...tp nape ayat tuh blh buat hati jd cm nie eh...betul ke ade ibu yg sesaje x nk bf ank..aku rase x kot..igt senang ke bg ank fm...aku sendiri da dekat 7 susu tau aku tuka tuk cr yg serasi...kalau blh bf..baik aku bf je...tp da susu tue sikit sgt.....ank plk asyik la nangis x mor bf..salah aku ke....nk bg guna botol pula aduhai bile pam pn sikit sgt la hasilnya....so cr alternatif....guna fm je la supaya ank x mngis kelaparan..



iskh susah nye hati..igt aku suke ke bazirkan duit dekat 300 sebulan hanya tuk susu...kalau blh jimat aku pn nk jimat.....hati...tlg eh.....aku perlu kan jiwa yg tenang tuk dpt kn minda yg lebih kreatif sekarang...

Tuesday, March 29, 2011

Bertukar Citarasa

Semlm..sewaktu lunch hour sempat bergegas ke pavillion yg cuma terletak x smpi 200 meter pn dari opis aku......iye betul wlpn dekat baru kali ke-2 kot aku jejak kaki kt situ.....tujuan utama adalah utk mencari kasut tuk alya coz suda byk tmpt aku pegi tp kasut yg di cari asyik la x de saiz n design yg aku nk memang agak terhad sgt yang aku blh jumpe..since minggu lepas aku menjelajah dari klcc, jusco,sunway, tp x satu pn dpt memikat hati....akhirnya semlm aku berjaya juga membeli kasut baru tuk alya.......alya memang hapy dgn kasut tue...aku smpi umah dlm kul 6.30 cm tuh....terus dier amik kotak kasut n punggah2 n terus nk sarung kt kaki.......lame juga dier pki kasut tuh bejln ke hulu ke hilir......dekat nk mlm baru alya nk buka......
lepas try kasut dier pn nmpk bungkusan lain....aku telah membeli botol baru tuk alya....memang botol lama patut aku tukar pn...coz da lame kot...dekat 7 bln alya pki botol yg same.....dan akhirnya aku suda tidak lagi menjadi penggunan tegar avent......maaf bebyk yea avent...saye suda beralih arah....ank saye lebih gemarkan botol yg warna warni n bercorak skrg.....suda jemu mungkin melihat botol avent yg putih dan plain dan tidak menarik itu......


sebelum nie alya asyik la berebut dgn sepupu dier coz botol sepupu dier nan satu itu sgt la berwarna warni dan memikat hati.......sian gk aku tgk dier..so aku amik kesimpulan tuk tuka kn botol alya coz alya prefer kepada botol yg lebih ceria dan comel........


lg pn slh satu sebab lagi aku tuka botol avent tuh coz ank buah aku yg lain sume pki botol avent juga..so selalu la bertukar botol n berebut penutup..kengkadang memasing main sauk je nk masuk mulut padehal org lain punya botol......di atas sebab2 itu la aku telah beralih arah kepada jenama yang lain....



alya sgt hapy n suke dgn botol baru..bkn botol je okey..aku siap beli soother sekali....kehulu kehilir di usung botol baru tue...aku pn suke tgk..comel je......


selamat tinggal avent.......terima kasih diatas segala jasa selama 1 tahun 2 bulan okey.....saye sgt berpuas hati.....



selamat datang MAM sgt suke dgn prestasi kamu setakat satu mlm okey....asl alya gembira..mama pn rase gembira......aku suda membeli 3 botol sekaligus okey......2 berwarna pink dan satu berwarna purple......sgt cantik dan menggoda hati...sgt ceria dan girly......alya sgt hapy.....


rasenya ank kedua ti mesti aku beli botol MAM juga...coz aku sendiri pn secara peribadi suda jemu tgk design avent yg begitu formal itu......