Thursday, September 22, 2011

ketabahan hati seorang ibu.

selepas menjadi ibu kepada 2 org cahaya mata...aku menjadi semakin kagum kepada ibu2 yg boleh membesarkan ank2 yg ramai dgn penuh ketabahan...aku kadang2 terfikir mcm mane mak2 kite boleh sabar membesar kn kite adik beradik yg ramai dgn pelbagai kerenah & ragam sejak dari bayi hingga ke dewasa....
aku sendiri sejak beranak 2 sifat sabar yg ade dlm diri semakin menebal......iye ank2 aku bkn yg jenis menangis x tentu hala n tidak byk perangai...tp ye lah menjaga ank2 dara yg masih kecil memang akn menguji kesabaran kerana sifat manja yg sedia terbentuk dlm diri ank2 perempuan n perlukan sentiasa perhatian dr kite kandangkala membuatkn diri aku tercabar dgn hasutan2 syaitan n nafsu amarah yg tidak terkawal...hanya kasih sayang dlm diri membuatkan aku makin tabah dari sehari ke sehari utk membesarkan ank2 aku..

apabila sudah beranak 2 segala rutin hidup semasa ank seorang harus berubah sama sekali..tidak ade lagi jadual ank tidur aku pn tidur sama.. tidak ade lagi masa goyang2 kaki tgk tv....tidak ade lagi masa menghadap mknan dgn sepenuh hati...n jgn mimpi la nk keluar rumah lebih dari sejam sehari...semua perkara perlu di buat dgn cepat...kalau tidak si kakak mungkin tidak bersarapan & hanya mkn sehari sekali...si adik pula tidak mandi hingga tengahari....

bukan senang utk aku menyesuaikn diri.......wlpn masih belum pulang ke rumah sendiri n masih menghabiskn cuti di rumah emak...tp aku cuba utk menguruskan ank2 ank aku sendiri.....yg pasti bila aku cuba menguruskan semuanya sendiri....da tentu segala benda menjadi sgt lambat...setiap mlm si adik tidak tidur sehingga jam 6 pagi....so aku hanya akn mula tidur dari jam 6.30 hingga 9.00 pagi....masa tidur yg kurang dari 3 jam sehari tue kadangkala membuat kn aku hilang pertimbangan terhadap ank2 dan suami....kadangkala mula rase sakit hati bile suami sendiri sedang tidur sedangkan kite bersengkang mata tersenguk2 menjaga ank......kadangkala mula rase sakit hati kerana ank yg didodoi masih merengek x berenti.....

ape yg pasti setiap hari adalah hari baru utk diri aku...setiap hari aku cuba mengawal sifat marah...membuang rase sakit hati..menanam sifat sabar ..dan membentuk keikhlasan seluasnya dlm diri aku...menjaga ank bukan semudah yg disangka kn.....mase beranak rase sakit nye hanya datang sekali..manakala membesarkn ank setiap kesakitan n kesusahan perlu ditelan berkali-kali...moge aku makin tabah dan dapat membesarkan ank2 aku hingga sempurna....

ank adalah nyawa kita jadi setiap detik bersama pasti dihargai sentiasa.....
mama sayang kamu berdua....

6 comments:

  1. tak terbayang saye penatnya awak. tapi awk kena byk besabar, awak dalam pantang. semoga Allah permudahkan segala urusan seharian awak. kagum dgn awak lylie. kalau saye kot2 dah jadi monster lagi2 kalau lepas ni dpaat boy lagi. hehe

    ReplyDelete
  2. sabar yer laily. my biras pon anak rapat2 mcm laily jugak. sampai berhenti kerja dibuatnya dia. itu pon letih katanya ddk rumah jaga anak sbb nk kena buat kerja rumah jugak kan?

    xpe laily. kite susah2 dulu masa diorang kecik nie. da besar sok moga dptla diorang menjaga kita pulak yer? Insyallah =)

    ReplyDelete
  3. Fie pun takleh bayang kalau ada anak no 2 mcm mana. Sabar ey Lylie,pengorbanan awak sgt besar. Harap2 besar nnt anak2 dengar kata & jadi org berguna.

    ReplyDelete
  4. lylie, apa yg awk rasa, kite pernah rasa jgak..ni nnti na masuk 3 pulak!! sabar kite kena lebih dr segala2nye..sungguh! sakit hati makin menjadi2...xkire dgn sape..tp of coz la lebih2 lg ngan laki sdiri kn...jom kite sama2 bygkan keindahan syurga berkat kesabaran kite nnti ni ea ;)

    ReplyDelete
  5. anak anak adalah payung kepada kita suatu hari nanti..... yang penting sabar n tawakal dalam melayan setiap karenah mereka, kan.....

    tp ok pe, ko masih ingat lagi camane nak handle baby kan... aku dah lupa dah nie... camane la nanti kan.. huhu

    erm, sedey sedey jugak... pic eryna mana dik?????

    ReplyDelete
  6. mmg xboleh nak byg tp kalau org lain boleh insyaAllah kita boleh jugak. nak tgk gamba baby baru. huhuhu.

    ReplyDelete