Saturday, March 13, 2010

susu ibu vs susu formula

masih lg n3 pasal susu..akhir nye selepas percubaan ari ke 3 ...alya da blh minum susu guna botol...hik hik hik...aku hapy sgt..so skrg aku ade masalh lain plk..susu formula ape plk aku nk sumbat kt mulut n pewut ank aku...

aku tau..susu ibu tue penting utuk baby membesar..kalau korang perasan..dekat setiap tin susu formula mesti ade tertulih ayat nie..
.susu ibu adalah makanan yang terbaik bagi bayi...especially kt bhgn depan tin susu tersebut...agk nye kementerian kesihatan da wajib kn ayat tue kot kt setiap tin susu formula...hihihih... aku pn tau susu aku yg tebaik tuk ank aku...tp apekn daya... aku nk keje da next week...aku berusaha sedaya upaya tuk menghasilkan susu yg mencukupi..tp kalau guna logik akal pn memang x kn cukup la tuk ank aku kalau aku gi keje nanti...da tuh lg seminggu nk keje baru nk wt stock..maner la blh cukup...so aku kena la cr alternatif lain tuk mengelakkan mk aku akn nagis samer dgr alya sambil menjerit2 mase aku g keje ti..n dengan pantas nyer surely mk aku akn kol mintak aku blk umah..bkn dekat wei ofis aku ngan umah..gile ke hape nk blk tyme lunch our hari2...

biar ape pn org nk kater...aku try gk cr susu formula yg tebaik tuk ank aku...tadaaa.. nie la susu yg da pn aku beli....


enfalac A+ tue susu first yg aku beli...memang kena reject abis ngan alya..setitik pn dier x mor telan..siap wt muke loya n temuntah lg..sedey giler aku tgk dier mase memula kasi susu nie..so satu ari la aku dok susah ati coz dier x nk minum susu formula..yg klaka nyer siap tuka2 susu dgn yaya@ibu auf tuk wt tester kt ank memasing..thanks ya tuk susu s26 tue...alya x try lg...

lastly..pas amek nasihat kengkawan n kakak..aku pn beli la susu ke 2 iaitu susu
snow p7A+... hasilnye..sungguh memberangsangkan.. wlpn sambil menangis2, alya minum gk susu nie... tuk percubaan yg pertama ..alya berjaya minum sebanyak 1 oz..aku hapy lg skali...hihihihhi....

percubaan pertama aku buat 2 0z jew..tp dier bejaya minum 1 oz..ok la tue....

so hopeffuly alya akn dpt minum susu nie biler susu aku da x mencukupi kelak..tp setiap ari dr sekrang aku akn sentiasa pam susu tuk bg yg tebaik tuk ank aku..hihih..chaiiyok tuk diri sendiri....
tgk muke alya..cm sedey jew nk kena minum susu formula....

smpi telentok2 alya tdo tunggu aku pam susu tuk bg kt dier...hihihih...

  • aku nk ikut cm yaya@bonda auf...dier x give up pn bab2 pam susu nie..bagus nyer la dier....

5 comments:

  1. salam
    jgn cepat putus asa..
    if kita kerap pam kat ofis..insyaAllah susu akan cukup utk anak...

    caiyok2..
    susu ibu adalah makanan terbaik utk anak2 kita..:-)

    ReplyDelete
  2. ibu rafiq: tq bebnyk atas sokongan tue..hopefully la kn dekat ofis ti adew masa yg cukup tuk pam susu....

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. alala, ciannyer alya smpai ssnget tido nak tggu susu mama yerk...
    hm, ko nie lylie... kejam sungguh ler... tp aku sokong usha ko utk proses mengepam susu... jgn putus ase tau, aku tau ko blh wat punyo!!!!

    sesungguhnye susu ibu adalah yang terbaik untuk bayi anda.

    hm, yg ptg jgn lupe jln nak pi opis yer mama lylie... Kraftangan Malaysia kat Jln Conlay, naik tingkat M "mokhtar" tau jgn tgkt lain laks... hehe

    ReplyDelete
  5. erm kes alya sama la dgn kes danish..
    baby nie dh sedap puting mama nyer mmg ssh nk pujuk isap puting botol..mana la sama puting botol keras semacam..tp alya bgs gak nak guna puting avent danish langsung xnak coz puting avent tuhh lbh keras dr puting brand lain..

    mmg meleleh airmata nk pujuk baby time tuh rs cam xnk keje dh..tp apakan daya..think positive susu akan bnyk..kerap pam coz hasil pump seterusnyer akan lebih bnyk..byk minum horlicks susu akan pekat..usaha tangga kejayaan..

    ReplyDelete