Monday, May 7, 2012

Berat!

Masa aku lapor diri untuk bekerja di Kraftangan, berat aku baru 48 kg, masa tuh umur aku baru nak masuk 25 tahun. Aku sentiasa menyarungkan baju saiz xs  ke pejabat. Baju kurung memang hari jumaat je la kot, tue pun baju kurung moden. Mesti nak nampak shape!. hahahah gile gedik x tau malu!

Selepas setahun berat aku menjadi 53 kilo. selepas berkahwin dan beranak seorang berat aku maintain diantara 55 - 58 kg. Sehinggalah melahir kan eryna berat aku masih 58 kilo. x sampai 3 bulan berhenti menyusukan eryna, sekarang berat aku berjaya bertambah sebanyak 7 kilo lagi! ya Allah apelah dosa aku sampai berat giler @ gemuk sekarang nie! cuba korang tambah sendiri eh berat aku sekarang, x sampai hati aku nak menganiya diri aku dengan menaip total berat aku sekarang.

Iskh, nie da tahap berat x masuk akal nie, da tahap berat masa mengandung 6 bulan. Da tahap kena pegi slim world da nie! Semalam aku tgk jarum kat penimbang macam nak pitam da aku rasa. Ye la memang x sangka aku boleh menjadi sebesar ini sekarang! patut la byk baju da x muat! Eh..PB nie x berkesan pun..hihihi..tetiba salahkan PB pulak.

Aku tau nie sume salah Iqmal, semalam da lepas timbang kat klinik, dier boleh tapaukan aku Chesse burger pulak. Mane la tak gemuk kan! Tension betul la!


Waaaa...macam nak menangis pun ade. Macam mane nak kurus nie?

tsk..tsk...

macam mane nak pakai kebaya di hari raya nie? da la tahun lepas pregnant! tsk..tsk...


rasenye kalau kumpul kawan-kawan lame, mesti aku yang paling besar sekarang! benci!

12 comments:

  1. hihihi..same la situasi kita..cuma skang ni, kite amalkan diet yg seimbang..mkn nasi sekali sehari, itupn dlm kuantiti yg sgt sedikit..klau bole mkn nasi dr beras perang..itu yg saya amalkan hari2..petang2 klau rajin, main tali skipping di samping pemakaian PB..dan rahsia lg 1, saya amalkan minum jus delima.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuh la kan.kena start excercise la..tension mcm nie

      Delete
  2. saya mkn shaklee.murah & berkesan.sgt sesuai kalau bf anak.

    https://www.facebook.com/mamaarreessa

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh ye ke? ceh terus tergoda psl nmpk perkataan murah! hahaha

      Delete
  3. lie, x per aku tolong kirakan... haha
    lima puluh lapan kilo tambah tujuh kilo sama dengan enam puluh lima kilo...
    erm, boleh turun lagi ni, janji kena displin diri untuk tidak makan tengah malam n kurangkan kuantiti karbohidrat, kalau boleh janganlah alya n eryna x habis makan, ko tolong habiskan, bagi kat papa dia habiskan.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuh la kak, saye rase psl saye asyik jadi tong sampah la, ape yg org lain x abis sume masuk dlm perut saye! hurm...jahat tul akak kan, dan kira, x yah la tulis kat sini! kejam!

      Delete
  4. 65kg takdelah berat mane tu lylie. hehehhee..klu utk kite normal dh tu. kite anak 1 pon lebih drp tuh. sabokn jelah. hrp klu preggy pastu mabuk teruk blh la turun berat. hahaha..blh pulak camtu ek? =P org desperate mmg mcm nie hahaha

    ReplyDelete
  5. Lylie, walaupun pkai PB tp mkn kene control gak...kene amik mknan yg seimbang... Mira pon breakfast amik berat skit, tgh hari jarang mkn... klu bleh amik puasa sunat Isnin Khamis... tp Mira plak dah ter'under' weight skang ni...

    ReplyDelete
  6. takpe, janji Ikmal sayang...tu yg penting :)

    ReplyDelete
  7. leily amek apa2 perancang ke? kdg2 tu yg sebabkan naik berat..ehehe

    ReplyDelete
  8. welcome to my world.. hahahaha...senang jek ( yg senang ckp tapi susah nak buat ) jgn mkn lepas pkl 7.. ada berann...no oily food.. fast food.. fats.. and junk food ( itu yg alya suka ) hehehe.. especially pakcik mekdonal.... chaiyok..cahiyokk.. mula puiasa sunat.. puasa ganti dan yg se angkatan dgnnya.. janji raya blh pakai kebaya.. ( masa raya je kan... )

    ReplyDelete