Wednesday, May 23, 2012

ISU PTPTN

Semalam ade debat mengenai isu PTPTN  kat tv eh? Rata-rata hari nie aku dgr orang bercerita dan aku bace kt blog. Itu pun aku bace sikit-sikit pas tuh aku pangkah window n sambung buat kerja. Bagi aku ape lah sangat yang nak dibisingkan.

Isu nya senang, kau da pinjam kemudian bayar lah. Ramai orang marah, coz PTPTN nie kadang-kadang macam menipu. Masa aku umur 18 tahun, masa dapat surat perjanjian, jangan nak tipu, mesti ramai giler yang x baca pun perjanjian tuh, termasuk lah aku. Baca sikit-sikit, pas tuh terus skip x nak baca coz banyak helai, tulisan kecik-kecik pulak, tyme tuh x de fikir pun bebanan di masa akan datang. Dapat surat perjanjian main sain je. Pas dapat pinjaman, duit surely habis kan? Padahal ape yang tertulis satu hape pun x paham. X pasal kena bayar caj perkhidmatan punya lah bayak setiap tahun.

Tapi kalau sape-sape terlepas pandang lah kan, sape-sape yang boleh score atau dapat ijazah Kelas Pertama, pinjaman tuh sume x payah bayar. Kira kerajaan tanggung kau belajar free la.

Ape lagi nak bising? kira-kira nya mudah je. Xpayah nak bising pasal dana lah, pasal belajar free la, pasal kerajaan mampu lah. Kite semua pun mampu belajar free, tapi pilihan ditangan kita kan. Nak belajar  free mudah je!

belajar pandai-pandai  (dapat 1st class degree) = tak payah bayar PTPTN.

Senang je calculation tuh kan?

Ok bai! selamat membayar PTPTN.



Owh! ade satu tempat yang aku tahu kerajaan bagi kite belajar free. Siap ade elaun bulanan lagi kot. Meh la belajar kat Institut Kraf Negara.

5 comments:

  1. Betul3x..masa dpt duit kemain sonok lg..skrg bayo jgn x bayo..tgk amaun pinjaman boleh heart attack gak..huhu..tolak gaji jew larr..lama2 abis gaks kan..

    ReplyDelete
  2. ..erkk...akak pakai loan FAMA je... :)

    ReplyDelete
  3. Kalau PTPTN mansuh...macam mana orang yang kurang mampu mcm aku nak masuk uni? tak semua orang berkemampuan. kalau rasa ptptn menipu student, tak yah lah apply. kan senang.
    bila dah mansuh lain plak citer. syarat nak masuk kena ada 10-20 A. setakat 2 A belajar sndiri kat rumah......
    mansuh tak setuju, kurangkan interest setuju.
    senang citer ni semua nak pancing student yg kurang berfikir benci gomen.

    i like KJ!! Heee

    ReplyDelete
  4. Kite dah abis bayo. Yeayyy! Hilang dah satu hazab dunia :p

    ReplyDelete
  5. owh ada ker isu tu kat TV. mahap la akak tengok rancangan debat2 nieh, baik layan katun mickey mouse ngan anak... haha

    tapi kalu dah pinjam tu, pakat2 la bayar, x yanh banyak bunyi kan..... isk, memacam lah orang ni...

    ReplyDelete