Friday, January 20, 2012

Susu.

Sejak dari kecil memang susah sangat nak cari susu yang serasi dengan Alya. Sejak dari baby Alya memang selalu berak keras. Kritikal nya keadaan tu sampai aku kena berjumpa pakar mengenai masalah pencernaan Alya. Jawapan yang aku dapat selepas berjumpa pakar tentang masalah yang Alya alami hanyalah kerana usus Alya malas bekerja. Sejak dari itu aku memang selalu sangat bagi Alya makam buah, blend bubur dengan sayuran, minum air vitagen dan elakkan makanan-makanan lain. Oleh kerana itu jugalah Alya hanya makan nasi bila menginjak ke umur 2 tahun.



Semasa kecilnya Alya, Setiap kali Alya berak aku akan menangis n duduk jauh2 coz x thn tgk alya menangis2 menahan kesakitan. Setiap kali berak setiap kali lah berdarah, rase x sanggup sangat da nak hadap. Alhamdulliah, pengalaman tuh semua sudah berlalu. Hasil dari pada pertukaran susu yang pelbagai, akhir nya Alya sangat serasi dengan susu Mamil gold. Tapi ye lah kn, ank bertambah, ekonomi aku sekeluarga x pula bertambah, susu pulak naik harga x beringat, sampai RM 109 setin, gila ke hape? memang da rase x mampu sangat da la kn.







Nasib baik la Dumex keluarkan susu baru yang berasaskan buah-buahan dan sayuran, memang bersyukur sangat la akhir nya Alya dah boleh terima susu mampu milik nie. Xde la aku susah hati sangat setiap bulan untuk spent duit untuk keperluan anak-anak. Pada mulanya memang Alya x blh nak terima susu nie. First respon Alya bila minum susu tu adalah:








Alya: Mama, x sedap. Susu da basi.


Mama: Sedap.... susu x basi, elok lagi.



Pas tuh Alya minum lagi. Lepas seketika Alya cakap lagi.


Alya: Mama, nie bukan susu Alya,nie susu adik.


Mama: X la...nie susu alya, susu adik lain..susu baru tau, sedap....




Pas tuh, alya letak tepi susu terus pegi main, x nak minum da susu tuh. Lama-kelamaan baru dier okey. Alhamdulliah sangat, sejak minum susu nie sebulan yang lalu, sistem pencernaan Alya baik sekali, makan nasi n coklat pn tak berak keras, kiranya dah boleh makan ape saja lah, tanpa aku susah hati. Susu nie pun rase dier sedap, macam rase air yogurt, tapi yang ruginya, susu nie cepat basi. So kadang2 terbuang macam tu je la kalau Alya leka sangat main.








Ni la dier susu yang menjadi penyelamat ekonomi kami sekeluarga.



Tentang gula tambahan kat susu ni, aku sendiri tak pasti ade ke tidak. Memang mama yang x alert kn? X pe balik nanti aku check. Tapi susu nie manis, surely lah ade gula tambahan kan?



Hadoi....x kan nak tukar susu lagi kot?

7 comments:

  1. susu yg terbaik buat anak adalah susu ibu..tp dh besar xkn nk breastfeed kan..hehehe

    ade yg mengatakn susu anmum xde gula tambahan..tp xtau la pulak kan sejauh mana kebenaran tu..tp agak mahal sikit la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sue: da besar pn blh breast feed kalau susu byk kn? tp bukan rezeki lylie la...ank2 6 bulan surely susu pn da xde sgt, kalau minum pn mesti mgamuk2 x cukup susu, at last guna susu formula, n ank pn langsung x nk breastfeed pulak. Bila ank x breast feed, pam2 cuma kuar 1/2 auns, semangat kita yg berkobar nie pn merudum la pulak kn?

      Delete
  2. erm, susu dari buah2an yerk.....???

    alhamdulillah, alya punya usus dah mula nak rajin bekerja sejak alya rajin main nie.. hehe

    ReplyDelete
  3. xpelah lylie. xyah tukar susu dah kalo alya dh serasi. pastu at least lylie pon mampu kan? doakan yg terbaik ajelah utk alya. insyaAllah ok aje dia =)

    ReplyDelete
  4. hadoi..smlm kitaorg br bercerita pasal susu..last akak tgk susu danish setin RM103 brp sen ntah x hengat..terbuntang mata akak..naik harga lagik ni blum gomen naik gaji..walaupun akak br sorang anak tp cost berulang alik kena diamik kira gak..masalah nyer sekarang danish mmg payah nak serasi susu lain..dan paling payah nak serasi botol susu lain..hr tu nak pindah sekotak akak jumpa botol susu n puting susu lama danish yang kebanyakkan baru sekali pakai..

    alya gud gurl..susu jenama apa pun x penting yg penting keserasian..

    ReplyDelete
  5. lily...pekaba?? lamanye akak tak mai sini..rindu kamo

    ooo camtu eh..sian laplak eh dulu si alya ni
    rafiq plak kes alergi susu lembu ehhehe
    mcm2 hal kan budak2 ni..tu ngajar kita jadi kuat!

    ReplyDelete
  6. aqil plk skrg minum enfagrow..berak dah okay skit..klu tak asyik berak je..sian dia

    ReplyDelete