Friday, March 4, 2011

pembelajaran si kecil

aku sgt terpengaruh dgn isu2 pembelajaran si kecil....aku asyik mencari di mana tadika n sekolah terbaik.....aku rase mungkin seawal usia 3 tahun aku akn menghantar alya ke sekolah..aku tidak sepandai ibu2 lain yg pandai utk mengajar n mengasah minda si kecil..aku kagum dgn ank2 yg pandai membaca seawal umur 3 tahun......emak aku yg hanya bersekolah setakat darjah 5 dan blh mengajar kakak aku utk membaca seawal umur 3 tahun semata-mata dgn menggunakan surat khabar.


ank kakak aku pula blh menghafal alif ba ta n abc seawal umur 2 tahun......semata-mata dgn menggunakan kad yg ditampal di dinding dan segala mcm cd yg dilihat di dlm kereta dan dirumah...aku sendiri..tidak mempunyai monitor di dalam kereta dan tidak menampal ape2 di dinding sebagai panduan utk alya belajar...hanya berharap pada buku2 yg aku beli dan itu pn asyik tertanguh utk bace..selebihnye semua akn hancur kerana alya asyik duk kunyah.

alya sekarang da hampir 1 tahun 2 bulan...aku nmpk sgt yg dier cepat belajar sebab mak aku selalu baca paper kuat2 supaya dier dgr n mengajar sikit2....alya sgt bijak kerana bile org bercakap dier akn tgk mulut kite dan ikut setiap satu...

tp aku sendiri mcm x cukup mase..blk dr kerja..aku hanya ade masa 2 jam dgn alya..bg dier mkn..bwl jln2 n guling atas katil..x smpi kul 9 mlm alya pn da tdo..kengkadang alya tdo seawal jam 7.30 mlm...yg aku ade hanya hari sabtu dan ahd...itu pn x dpt guna sebaiknya....sebab bile wekend menjelma pelbagai kenduri dan agenda menjelma....

tp aku bersyukur kerana wlpn emak aku tidak berpelajaran at least aku x risau kerana dier nenek yg bijak utk mengajar....aku sendiri tak pernah bersekolah tadika tp mase darjah satu aku periksa no 1.....hihih...tue sume hasil dari didikan emak....tp aku x blh harapkn emak je kn..aku kena cr alternatif..

sejak alya berumur 6 bulan aku da cari class swimming, ballet, piano atau bermain violin utk alya.....kebanyakan nye hanya terima student seawal umur 3 tahun...aku suke nk alya belajar benda2 tu coz dulu aku x berkesempatan. aku da survey pn..aku harap aku masih mampu utk hantar alya nanti..jika tidak semua pn harap class muzik n swimming tuh aku mampu... aku penah terbaca yg salah satu cara nk merangsang otak ank dgn cepat dgn mengajar ank bermain alat muzik.....betul ke tidak aku pn x pasti coz x satu pn adik beradik aku pndai main alat muzik...


alya duk kusyuk kunyah buku yg da hampir hancur pn sekarang..


pas tue dgn muke x berslh je buat2 tanye...nape mama?

emak ngan abh penah pesan kt aku.....aku da belaja smpi degree..so aku kena pastikn ank2 aku kena lebih dari aku...berat juga tue kn...pas nie kalau alya da sekolah n dpt nombor corot..mesti letih mama kena bebel dgn atuk n nenek kn....





5 comments:

  1. nurul pun plan nak hantar raina tadika umur 3 tahun baru borak2 dgn babaysitter raina 2,3 hari lepas tanya mana tadika yg ok selain smart reader

    lylie nak tnya info kelas piano, swimming kat mana?

    ReplyDelete
  2. nurul...ramai cerita smart reader bagus..tp bkn ke jadual dier pack....lylie ade juga survey psl tadika genius aulad..tp tue tadika islamik la..hihihi...

    kelas swimming kan...dekat uitm n pusat akuatik shah alam ade buat...rase nye ri tu tanye akuatik amik class tuk 2 minggu je..cm tue la...tp dier akn train smpi pandai la......class muzik kt s.alam ade bnyk..kt sek 7,kemuning pn ade....awk try search kt google..mcm2 ade..hihihihi

    ReplyDelete
  3. nurul try search yamaha muzik class....byk tmpt ade..kalau x salah...fee dier 3 ratus lebih tuk 3 bulan...n dier amik stat umur 3 1/2...tue siap ade cert. la..confident sikit kn..
    kalau awk minat juga blh pakat2 kn..so ank saye ade kwn...tehee....

    ReplyDelete
  4. aqil pn suka kunyah buku skrg..haha...
    em smart reader okay ek..kat sini ada satu smart reader..on the way pergi kerja..tp nnt kalau pindah rumah jauhla dr smart reader..

    ReplyDelete
  5. jom g class swimming.. hehe. best jugak sebab bonda lagi la langsung tak tahu swim. :P

    ReplyDelete